PEZHVAKEIRAN.COM قوه قضاییه ایران از اعدام محمد قبادلو خبر داد
 

قوه قضاییه ایران از اعدام محمد قبادلو خبر داد

محمد قبادلو
خبرگزاری میزان متعلق به قوه قضاییه ایران، بامداد سه شنبه - ۳ بهمن - از اجرای حکم اعدام محمد قبادلو خبر داد.
روز دوشنبه امیر رئیسیان،‌ وکیل محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان در اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران،‌ از دریافت «ابلاغیه اجرای حکم» اعدام او خبر داده بود. خبری که خیلی زود با واکنش‌های فروان از جمله تجمع‌های اعتراضی در خارج از ایران همراه شد.
روز دوشنبه انتشار این خبر با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد که خواستار توقف اعدام او شده‌ بودند.
با این حال، صبح سه شنبه خبرگزاری میزان نوشت: «حکم دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر «قصاص نفس» محمد قبادلو در پرونده به شهادت رساندن یک مامور نیروی انتظامی به نام «فرید کرم‌پور حسنوند» و مجروح کردن ۵ مامور دیگر در جریان ناآرامی‌های سال گذشته، پس از تأیید در دیوان عالی کشور، اجرا شد».
اجرای حکم اعدام آقای قبادلو در حالی صورت گرفت که امیر رئیسیان،‌ وکیل محمد قبادلو در گفتگو با روزنامه شرق اجرای حکم اعدام را «کاملا غیرقانونی» خوانده و گفته بود: «پرونده قبادلو براساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری باید مجددا رسیدگی شود.»
ساعتی بعد از اعلام قریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدام محمد قبادلو، والدین او در ویدیویی از خانواده کرم‌پور درخواست کردند تا مانع از اجرای حکم قصاص شوند.
اعلام خبر اعدام قریب الوقوع آقای قبادلو روز دوشنبه با واکنش گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و مقام‌ها و نهادهای سیاسی و حقوق بشری جهانی روبرو شد.
در آلمان شماری از ایرانیان مقیم این کشور در چندین شهر از جمله فرانکفورت، برلین و بن تجمعات اعتراضی برگزار کردند و «اعدام قریب‌الوقوع» محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان در اعتراضات سراسری اخیر در ایران را محکوم کردند.
در همین کشور، کلارا بونگر، نماینده پارلمان آلمان، کفیل سیاسی محمد قبادلو با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از جامعه جهانی خواست که مانع اعدام او شوند.
در خواستی که سازمان عفو بین‌الملل هم آن را تکرار کرده و در بیانیه خود آورده بود: ««رئیس قوه قضائیه باید برنامه خودسرانه و غیرقانونی اعدام محمد قبادلو را که به شکل ناگهانی برای فردا تعیین شده است، متوقف کند. پرونده این جوان دارای اختلال روانی که در بستر اعتراضات زن زندگی آزادی دستگیر شده، مبتنی بر اعترافات گرفته شده زیر شکنجه است و مخفیانه پیش برده شده است.»
سازمان‌های حقوق بشری صدور و اجرای احکام اعدام و قصاص در ایران را «خشونت حکومتی و بازتولید چرخه پرخاشگری» می‌خوانند و خواستار لغو مجازات اعدام در این کشور به ویژه برای محکومان سیاسی و امنیتی هستند.
محمد قبادلو در دادگاه
محمد قبادلو که به زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده بود از جمله متهمانی بود که در نخستین روز آغاز محاکمه زندانیان سیاسی اعتراض‌های سال گذشته و در روز هفتم آبان ماه ۱۴۰۱در برابر قاضی حاضر شد.
اندکی بعد از آن جلسه دادگاه، معصومه احمدی، مادر آقای قبادلو با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت فرزندش به بیماری «دو قطبی» مبتلاست و در ماه‌های اخیر از درمان بیماری‌اش خودداری کرده است.
بی‌بی‌سی فارسی در آذرماه سال گذشته به مدارکی دست یافت که نشان می‌داد بیمارستان میلاد شهریار تایید کرده که محمد قبادلو از سال ۱۳۹۵ به دلیل بیماری دوقطبی در این بیمارستان تحت درمان بوده است.
در گواهی پزشکی بیمارستان میلاد شهریار تاکید شده بود «پرخاشگری و انجام کارهای خطرناک» از علائم این بیماری است.
بیشتر بخوانید:

منبع:بی بی سی