PEZHVAKEIRAN.COM حکم اعدام مجاهد کورکور، معترض اهل ایذه، در دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شد
 

حکم اعدام مجاهد کورکور، معترض اهل ایذه، در دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شد

 عباس کورکوری (مجاهد کورکور)

عباس کورکوری (مجاهد کورکور)

خواهر مجاهد کورکور اعلام کرد که حکم اعدام برای این معترض متهم به «محاربه و افساد فی‌الأرض» در ایذه استان خوزستان در دیوان عالی جمهوری اسلامی تأیید شده است.

نگار کورکور، خواهر عباس کورکوری معروف به «مجاهد کورکور» روز یکشنبه سوم دی، در پیامی در اینستاگرام با اعلام تأیید حکم اعدام برادرش در دیوان عالی جمهوری اسلامی، گفت که این حکم از دادگاه انقلاب اسلامی اهواز به ایذه فرستاده شده است.

مجاهد کورکور، شهروند اهل ایذه است که مقامات جمهوری اسلامی او را به دست داشتن در شلیک ۲۵ آبان ۱۴۰۱ به شهروندان ایذه در جریان اعتراضات سراسری متهم کرده‌اند؛ ادعایی که از سوی کشته‌شدگان آن واقعه از جمله خانواده کیان پیرفلک بارها رد شده است.

خواهر مجاهد کورکور در پیامی ویدئوی خود تأیید کرد که حکم اعدام برای مجاهد کورکور که در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز صادر شده بود، در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور تأیید شده است.

نگار کورکور با تأکید بر بی‌گناهی برادرش، از «همه مردم ایران» خواست که صدای او باشند.

رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی، مجاهد کورکور را به قتل چند شهروند از جمله کیان پیرفلک، کودک جان‌باخته در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در ایذه خوزستان متهم کرده است.

خانواده پیرفلک از جمله مادر کیان بارها این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که فرزند آنها در پی تیراندازی نیروهای حکومتی جان خود را از دست داده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات عباس (مجاهد) کورکوری، شهروند ساکن ایذه اواخر اسفند سال ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب اهواز برگزار شده بود و دادستان عمومی و انقلاب ایذه اتهامات او را «محاربه و افساد فی‌الأرض» عنوان کرده بود.

«اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت تن از جمله کیان پیرفلک، ایراد خسارت به اموال عمومی و خصوصی، تشکیل گروه‌های مخالف نظام و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی» از دیگر موارد اتهامی مطرح شده علیه مجاهد کورکور عنوان شده است.

در این حال، خواهر مجاهد کورکور مرداد سال جاری به صدای آمریکا گفته که در روز کشته شدن کیان پیرفلک شخصا در اعتراضات شرکت داشته و برادرش اصلا در آن جا حضور نداشته است.

مجاهد کورکور و خواهرش نگار

همچنین ببینید:

اختصاصی| نگار کورکور: برادرم در زمان تیراندازی به خودروی خانواده پیرفلک در محل حادثه نبود


همچنین زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، هم در واکنش به «اتهام‌زنی» مقامات قضایی به افرادی همچون عباس (مجاهد) کورکوری، بهمن بهمنی، حسین و محمود، پیش از این تأکید کرده است: «من مادر کیان، هر کس از همشهریانم را که به عنوان قاتل معرفی کنید، هرگز نمی‌پذیرم.»

علاوه بر این، میثم پیرفلک، پدر کیان که خود در آن واقعه به‌شدت مجروح شد، تأکید کرده است: «ما به چشم خود دیدیم که مأموران امنیتی به ما و کیان شلیک کردند.»

پدر کیان پیرفلک: ما به چشم خود دیدیم که ماموران امنیتی به ما و کیان شلیک کردند

دادگاه انقلاب اسلامی در خوزستان علاوه بر مجاهد کورکور، چند معترض دیگر از جمله بهمن بهمنی، محسن احمدپور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی، و اسماعیل موسوی نظری را در یک پرونده مشترک در ارتباط با اعتراضات سراسری ایذه با اتهامات مشابه روبه‌رو کرده‌اند.

علاوه بر صدور حکم اعدام برای مجاهد کورکور و بازداشت شماری از معترضان با اتهامات «محاربه و افساد فی‌الأرض»، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پیش از این شماری از معترضان را در ایذه هدف شلیک قرار داده‌اند.

در این ارتباط، یک منبع مطلع در این شهر پیشتر به صدای آمریکا گفت «انقلابی که پارسال شروع شد، هنوز زیر پوست شهر ادامه دارد» و «دستگاه امنیتی» جمهوری اسلامی نیز «این را می‌داند.»

مهدی الماسی (راست) و کمر طهماسبی، دو معترض کشته شده در ایذه

همچنین ببینید:

کشته شدن دو معترض؛ منبع مطلع به صدای آمریکا: «انقلاب» در ایذه و آبدانان ادامه دارد

 

در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، اعتراضات سراسری در ایران شعله‌ور شد.

علاوه بر کشته شدن بیش از ۵۰۰ معترض شامل زنان و کودکان در جریان سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز به دست نیروهای حکومتی، قوه قضاییه جمهوری اسلامی شماری از معترضان را با برگزاری دادگاه‌هایی که نهادهای حقوق بشری آنها را نمایشی دانسته‌اند، اعدام کرده است.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به خطر جدی اجرای احکام اعدام برای چند معترض دیگر از جمله مجاهد کورکور، و رضا رسایی هشدار داده است.

منبع:صدای آمریکا