PEZHVAKEIRAN.COM وزیر خارجه عربستان باردیگر خواستار آتش‌بس فوری در جنگ غزه شد
 

وزیر خارجه عربستان باردیگر خواستار آتش‌بس فوری در جنگ غزه شد

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، باردیگر خواستار برقراری آتش بس فوری در جنگ غزه شد.

آقای فرحان همچنین خواستار برداشتن همه محدودیت‌ها در ورود کالاهای بشردوستانه به غزه و فراهم‌شدن فوری امکان دسترسی به کمک‌های مورد نیاز فلسطینیان شده است.

او افزود که امیدوار است سرانجام راه‌حل دوکشوری به واقعیت بپیوندد و صلح و امنیت پایدار برای همه به ویژه در منطقه به‌دست آید.
اسرائیل بارها اعلام کرده تا پیش از آزادی گروگان‌ها با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.
آقای فرحان همچنین از سفر وزرای خارجه کشورهای عرب به چین برای مذاکراه درباره وضعیت غزه در دوشنبه آینده خبر داد. این سفر پس از نشست اخیر کشورهای اسلامی-عربی در ریاض برای بررسی وضعیت جنگ اسرائیل و غزه صورت می‌گیرد.
 
مصر و اردن بمباران مدرسه سازمان ملل در شمال غزه را محکوم کردند
مصر و اردن بمباران مدرسه سازمان ملل در شمال غزه از سوی «ارتش اسرائیل» را به شدت محکوم کردند.

وزارت بهداشت فلسطینی اعلام کرده دست‌کم ۵۰ تن در بمباران این مدرسه که به پناهگاه آوارگان تبدیل شده بود، کشته شدند.

وزارت خارجه مصر روز شنبه، بمباران این مدرسه را نمونه تازه‌ای از «نقض آشکار حقوق مردم فلسطین» عنوان کرد و این اقدام را «جنایت جنگی دیگری» نامید که باید مورد بررسی قرار بگیرد و عاملان آن به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای، آنچه «جنایت جنگی شنیع و مداوم» اسرائیل نامید، از جمله حمله اخیر به مدرسه سازمان ملل را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده که این بمباران، «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که گزارش‌ها را بررسی می‌کند.
شمار کشته‌شدگان فلسطینی ۱۲۳۰۰ تن اعلام شد
دولت حماس که کنترل غزه را در دست دارد، روز شنبه، ۲۷ آبان اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری‌ها در هفتم اکتبر، تعداد کشته‌شدگان درگیری‌ها بین نیروهای اسرائیلی و اعضای حماس در سرزمین‌های فلسطینی به ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.
بر اساس بیانیه گروه افراطی حماس، بیش از ۵ هزار کودک و ۳ هزار و ۳۰۰ زن در میان کشته‌شدگان هستند.
این بیانیه، شمار مجروحان را نیز ۳۰ هزار نفر گزارش کرده است.
پیش از این وزارت بهداشت فلسطینی اعلام کرده بود که دیگر نمی‌تواند آمار دقیق تلفات را ارائه دهد، 
بورل: تنها تشکیلات خودگردان می‌تواند کنترل غزه را در دست بگیرد
جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی سالانه منامه در بحرین گفت که تنها تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌تواند غزه را اداره کند.

آقای بورل افزود که غزه از اراضی فلسطینی جدا نخواهد شد و در کنار کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی، سرزمین فلسطینی را تشکیل خواهد داد.

او افزود: «حماس دیگر نمی تواند از غزه علیه اسرائیل حملات تروریستی انجام داد. و این بدان معناست که حماس دیگر نمی‌تواند غزه را کنترل کند. پس چه کسی کنترل غزه را در دست خواهد گرفت؟ من فکر می‌کنم فقط تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند این کار را انجام دهد.»

در حالی که بسیاری از رهبران جهان بر راه‌حل دوکشوری برای حل‌و‌فصل مسائل میان اسرائیل و فلسطینیان تأکید می‌کنند، اسرائیل روی خوشی به این راه‌حل نشان نمی‌دهد.
پس از انتقادات اخیر یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در اسرائیل از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور به‌دلیل حمله حماس، حزب حاکم لیکود، از این اظهارات او به شدت انتقاد و او را متهم کرد که به دنبال روی کار آوردن کابینه‌ای است که به دنبال تشکیل دولت فلسطین است.
 
صدراعظم آلمان به نتانیاهو: کاهش وضعیت بحرانی غزه ضرورتی فوری است
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز شنبه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل گفت که کاهش وضعیت بحرانی در غزه «ضرورتی فوری» است.

دفتر او پس از تماس تلفنی او و نتانیاهو این موضوع را در بیانیه‌ای اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، شولتس به نتانیاهو گفته :«آتش‌بس‌های بشردوستانه می‌تواند به بهبود قابل توجه وضعیت انسانی» مردم غزه کمک کند.
 
وزیر خارجه اردن: با نابودی حماس، مشکل فلسطینیان حل نمی‌شود
ایمن صفدی وزیر خارجه اردن می‌گوید هدف اعلام شده اسرائیل از حمله به غزه مبنی بر نابودی حماس، مشکل فلسطین را حل نخواهد کرد.

او خطاب به مقام‌های اسرائیلی گفت: «اگر از اقدامات حماس ناراضی هستید، فلسطینیان را قانع کنید که آینده دارند و حماس بین آنها و آینده‌شان، ایستاده است.»

صفدی با بیان اینکه برای «مردم فلسطین چیزی برای از دست دادن باقی نمانده»، محرومیت فلسطینی‌های ساکن غزه از آب و غذا و سوخت و امکانان پزشکی از سوی اسرائیل را «جنایت جنگی» نامید.

او افزود که خواستار آزادی گروگان‌ها از سوی حماس است، اما با گره‌زدن کمک‌های بشردوستانه با آزادی گروگان‌ها مخالف است.
صفدی اضافه کرد که آمریکا، اروپا و کشورهای عربی با راه‌حل دوکشوری موافقند و اگر این موضوع تحقق نمی‌یابد، به خاطر مخالفت اسرائیل با این راه‌حل است.
اسرائیل پس از حمله گروه افراطی حماس به شهرک‌های این کشور که دست‌کم ۱۲۰۰ کشته بر جا گذاشت، به غزه حمله کرده و به‌دلیل آنچه احتمال بهره‌برداری اعضای این گروه معرفی می‌کند، نه تنها ورود سوخت و کمک‌های امدادی به این منطقه را محدود کرده، بلکه با هرگونه آتش‌بس، پیش از آزادی گروگان‌های اسرائیلی مخالفت می‌کند.
فون درلاین با آوارگی اجباری فلسطینی‌ها ابراز مخالفت کرد
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه در دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در قاهره، گفت که با «آوارگی اجباری فلسطینی‌ها» مخالف است.

خانم فون در لاین در دیدار با السیسی، از مصر به خاطر «نقش کلیدی‌اش در ارائه و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌های آسیب‌دیده» تشکر کرد.

وی اضافه کرد که در این دیدار، طرفین بر راه‌حل دو کشوری برای رفع قطعی مشکل میان اسرائیل و فلسطینیان توافق داشتند.
از زمان آغاز عملیات هوایی و زمینی اسرائیل علیه گروه افراطی حماس، شمار زیادی از فلسطینی‌ها شمال غزه را به سوی جنوب ترک کرده‌اند، اما جنوب نوار غزه نیز بارها تحت حملات ارتش قرار گرفته و اسرائیل خواستار ترک جنوب غزه نیز شده است.
 
اولین گروه از کودکان زخمی فلسطینی وارد امارات شدند
اولین گروه از کودکان فلسطینی زخمی در جنگ اسرائیل و حماس که در نوار غزه در جریان است، روز شنبه برای درمان وارد امارات متحده عربی شدند.

امارات وعده داده که به یک‌هزار کودک زخمی در جریان جنگ غزه، کمک کند.

این گروه ۱۵ نفره شامل کودکان و برخی اعضای خانواده آنها روز جمعه از گذرگاه مرزی رفح نوار غزه با مصر عبور کردند. آنها سپس با پرواز از شهر العریش مصر به ابوظبی، پایتخت امارات رفتند.

آسوشیتدپرس نوشته برخی از صندلی‌های هواپیما برداشته شده بود تا جا برای کودکانی که به شدت زخمی شده بودند و نیاز داشتند روی برانکارد دراز بکشند، باز شود.

شماری از کودکان نیز تنها به امارات سفر می‌کردند.
حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل، ۱۲۰۰ کشته برجا گذاشت. افراطیون، ۲۴۰ مرد و زن و کودک را نیز از شهرک‌های اسرائیلی ربودند.

حملات اسرائیل به غزه نیز تاکنون بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ زخمی بر جا گذاشته است. وزارت بهداشت فلسطینی می‌گوید ۲۷۰۰ تن نیز مفقود هستند که احتمالاً زیر آوارهای ساختمان‌های ویران‌شده ناشی از بمباران‌ها مانده‌اند.
 
وزارت بهداشت فلسطینی: ۵۰ نفر در حمله اسرائیل به پناهگاه آوارگان کشته شدند
خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از مقامات وزارت بهداشت غزه نوشته که «دست‌کم ۵۰ نفر» روز شنبه،۲۷ آبان در حمله نیروهای اسرائیلی به یک مدرسه سازمان ملل که به عنوان پناهگاه برای آوارگان استفاده می‌شد، کشته شدند.

او افزوده که حمله به مدرسه الفاخوره تحت اداره سازمان ملل در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه، «سحرگاه» شنبه رخ داد.

وزارت بهداشت غزه تحت نظر گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی در نظر گرفته شده، اداره می‌شود.
پاسخ ارتش اسرائیل به شلیک از جنوب لبنان
ارتش اسرائیل ظهر شنبه، ۲۷ آبان، در پی مشاهده چند پرتابه از جنوب لبنان به سوی شمال این کشور، آتشباری و حملات هوایی به نقاطی را که مبداء حملات بوده، هدف قرار داده است.
سخنگوی ارتش اسرائیل ضمن تأیید این رویداد جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
سازمان‌های امداد اسرائیلی گفتند در پی ورود پرتابه‌ها به آسمان بخش شمالی، درخواستی برای کمک درمانی یا تخلیه از سوی کسی دریافت نکرده‌اند. صدای آژیر خطر در شهرک‌های کریات شمونا و مارگالیوت به صدا درآمده بود.
با این حال، از روند درگیری‌های شدید مرزی که هفته گذشته در مرز شمالی اسرائیل با جنوب لبنان در جریان بود، تا حد ملموسی کاسته شده است.
شهردار کریات شمونا و مناطق تخلیه شده دیگر در شمال اسرائیل گفتند از ساکنین شهرهای تخلیه شده خواسته‌اند از بازگشت از مناطقی از اسرائیل که در آن اسکان موقت داده شده‌اند، خودداری کنند زیرا هنوز خطر «حزب‌الله» به قوت خود باقی است.
شهرداران شهرهای شمالی خواهان برخورد نظامی شدیدتر ارتش با حزب‌الله در آن سوی مرز بودند. اما مقامات اسرائیل گفته‌اند تمرکز اصلی آن‌ها در حال حاضر بر تحقق اهداف جنگی علیه حماس در باریکه غزه است.
در حملات ارتش اسرائیل به حزب‌الله در شش هفته اخیر دست‌کم ۷۳ عضو این سازمان متحد ایران کشته شدند.

منبع:رادیو فردا