PEZHVAKEIRAN.COM تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی به سوی کولبران «دستکم ۱۵ زخمی» بر جا گذاشت
 

تیراندازی ماموران جمهوری اسلامی به سوی کولبران «دستکم ۱۵ زخمی» بر جا گذاشت

تیراندازی ماموران مسلح جمهوری اسلامی به سوی کولبران کُرد موجب زخمی‌شدن دست‌کم ۱۵ تن از آنها شد.
به گزارش کولبرنیوز، این تیراندازی شامگاه شنبه ششم آبان توسط ماموران هنگ مرزی در نوار مرزی نوسود انجام شد.
بر اساس این گزارش، کولبران زخمی‌شده عمدتا اهل شهرهای ثلاث باباجانی و جوانرود از استان کرمانشاه هستند.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و کولبر نیوز هویت یکی از زخمی‌شدگان را آرمان سلیمی، ۲۵ ساله و اهل مریوان معرفی کرده‌اند. به گزارش کولبر نیوز، آقای سلیمی با سلاح نوع «ته‌پر» هدف شلیک مستقیم قرار گرفته است.
طبق ویدیوهای منتشرشده از سوی سازمان‌های حقوق بشری کردستان ایران، کولبران زخمی‌شده به بیمارستان قدس شهر پاوه منتقل شده‌اند و هم‌اکنون تحت مداوا هستند.
کولبر نیوز گزارش داده که «جراحات برخی از کولبران عمیق و وضعیت جسمی آنها نامساعد گزارش شده است.»
کولبرنیوز همچنین ویدیویی از آنچه آتش زدن کوله کولبران کُرد از سوی ماموران هنگ مرزی در ارتفاعات «ته‌ته» هورامان نامیده، منتشر کرده و افزوده که ماموران مزبور دست‌کم ۷۰ کوله کولبران را نیز ضبط کرده‌اند.
کولبری در ایران بعنوان یک «شغل» توسط برخی از شهروندان کُرد ساکن مناطق مرزی انجام می‌شود که علت اصلی آن هم نبود فرصت شغلی و شرایط نامساعد اقتصادی است.
وب‌سایت «کولبر نیوز» نیز اول مهرماه اعلام کرده بود که در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲، جمعا ۸۵ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کشته یا زخمی شدند.
براساس این گزارش، از این تعداد، ۱۳ کولبر کشته و ۷۲ کولبر زخمی شدند و از مجموع ۸۵ کولبری که کشته یا زخمی شدند، ۷۷ نفر با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی جان یا سلامت خود را از دست داده‌اند.
گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در سال گذشته قتل ۲۱ کولبر و زخمی شدن ۱۳۳ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.
در سال گذشته ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۲۶ کولبر زخمی شدند و ۲ کولبر جان باختند.

منبع:پژواک ایران