PEZHVAKEIRAN.COM بازداشت‌شدگان اصفهان؛ خانواده‌ها از محل بازداشت و اتهام عزیزان خود بی‌اطلاعند
 

بازداشت‌شدگان اصفهان؛ خانواده‌ها از محل بازداشت و اتهام عزیزان خود بی‌اطلاعند

بی‌خبری از وضعیت دست‌کم ۱۵ شهروند اصفهانی که در یک یورش هماهنگ ماموران امنیتی-حکومتی بازداشت شده‌اند، به ۲۰ روز می‌رسد و این در‌حالی است که مشخص نیست این افراد که از اقشار متفاوت در جامعه‌ هستند، به چه اتهامی دستگیر شده‌اند. 
همه این ۱۵ تن، ساعت ۷ صبح روز ۲۰تیر۱۴۰۲، در نقاط مختلف شهر اصفهان، به طور هم‌زمان و در پی یورش نیروهای امنیتی-حکومتی دستگیر شده‌اند. 
اطلاعات رسیده به «ایران‌وایر» حکایت از آن دارد که نیروهای امنیتی-حکومتی، ساعت ۷ صبح، خانم «پرنده»، ورزشکار و مربی صخره‌نوردی را در‌حالی‌که کلاس عملی در کوه‌های اطراف اصفهان داشت دستگیر کرده‌اند و دقیقا در همین ساعت نیز سایر این ۱۵ تن بازداشت شده‌اند. 
پیش‌تر ایران‌وایر توانسته بود هویت تعدادی از این دستگیرشدگان را بررسی و منتشر کند. در این مدت نهادهای امنیتی به خانواده‌ها توصیه کرده‌اند که هیچ اطلاع‌رسانی‌ای انجام ندهند و حتی به خانواده آن‌ها از چرایی دستگیری و محل بازداشت عضو خانواده آن‌ها اطلاعی داده نشده‌است.
 
*** 
 
بازداشت‌شدگان از میان مردم عادی هستند
بررسی‌های خبرنگار ایران‌وایر، هویت ۱۳ تن از بازداشت‌شدگان را مشخص کرده است. در میان این ۱۳ تن، دو ورزشکار و ۴ دانشجو حضور دارد. به‌نظر می‌رسد سن یکی از بازداشت‌شدگان کمتر از ۱۸ سال باشد، زیرا منابع محلی از انتقال او به کانون اصلاح‌ و تربیت اصفهان خبر داده‌اند. دیگر بازداشت‌شدگان مشاغل مختلفی دارند که عموما در کسب‌و‌کارهای بخش‌ خصوصی فعال هستند. 
 
بازداشت‌شدگان «روزبه‌دانا»، کارمند داروخانه، «مینا خدایی»، کارمند بورس، «مرجان بشتام»، حسابدار، «هدی صادقی»، نقاش، «سما عموشاهی» و «زینب[مریم]پرنده»، کوهنورد و مربی صخره‌نوردی، «محمد ساسانی» مهندس و شاغل در نیروگاه برق، «محمدرضا قطبی‌زاده»، عکاس، «امیر سالاری»، «عرفان میرکاظم»، «مهشاد کاشانی» و «شمیم»، هر چهار تن، دانشجو هستند. همچنین یکی از بازداشت‌شدگان به نام«بهار»، به‌نظر می‌رسد سنش کمتر از ۱۸ سال است.
 
اطلاعاتی که به ایران‌وایر رسیده نشان می‌دهد که ۶ تن از این بازداشت‌شدگان پس از آنکه خبر دستگیر شدن آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شد، در تماسی چندثانیه‌ای با خانواده‌هایشان صحبت کرده‌اند. روزبه دانا، مینا خدایی، مرجان بشتام، محمد ساسانی، مهشاد کاشانی و شمیم، همگی جملات و عبارات تکراری «حالم خوب است. با ما خوب رفتار می‌کنند. نگران نباشید» را در تماس تلفنی به‌کار برده‌اند. 
 
نیاز برخی از بازداشت‌شدگان به درمان تخصصی
در میان بازداشت‌شدگان اصفهان، سه تن به درمان تخصصی نیاز دارند. اطلاعات به دست آمده ما نشان از آن دارد که روزبه دانا دچار بیمار سخت گوارشی است که بعضا نیاز به بستری در بیمارستان  داشته است. سما عموشاهی نیز دچار سرطان است. گفته می‌شود یکی از بازداشت‌شدگان نیز  به ید درمانی نیاز دارد، ولی هنوز مشخص نیست که این امکان در اختیار او قرار داده شده است یا نه. 
 
به گفته منابع ایران‌وایر، این خانواده‌ها هنوز  نتوانسته‌اند داروهای تخصصی آن‌ها را به دستشان برسانند. 
 
دادگاه انقلاب اصفهان در حال رسیدگی است
در‌حالی‌که هیچ‌یک از خانواده‌های بازداشت‌شدگان امکان ملاقات با آن‌ها را نیافته‌اند، طی روزهای گذشته به‌طور مستمر تلاش کرده‌اند تا در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اصفهان حاضر شوند و از این طریق، اطلاعاتی از عزیزان خود به‌دست آورند. قاضی «علی صباغ»، رسیدگی به این پرونده را در این شعبه عهده‌دار است. 
 
رویه‌ای که دستگاه‌های قضایی در دستگیری و محاکمه افراد، به‌ویژه پس از اعتراضات مردم به مرگ «ژینا[مهسا]امینی» در بازداشت ماموران گشت ارشاد در پیش گرفته، سبب شده تا وکلای دادگستری نیز نتوانند در این عرصه فعالیتی کنند و هنوز هیچ یک از بازداشت‌شدگان و خانواده آن‌ها، وکیل نیز ندارند. گفته می‌شود ممکن است دست‌کم تا یکماه پس از بازداشت آن‌ها، هیچ اتهامی برای آن‌ها مشخص نشده باشد. 
 
نگرانی از بازداشت ورزشکاران حرفه‌ای 
در میان بازداشت‌شدگان اصفهان، نام دو مربی صخره‌نوردی به‌ چشم‌ می‌خورد که یادآور تجربه‌ای است که برای کوهنوردان شیرازی در پاییز ۱۴۰۱ روی داد. پس از واقعه تیراندازی در شاه‌چراغ، نیروهای امنیتی ۵ کوهنورد را در نقاط مختلف این شهر دستگیر کردند.  
 
«اشراق نجف‌آبادی»، «امیر ارسلان مهدوی»، «مرجان جنگجو»، «دنا شیبانی» و «حسام موسوی» که همگی سنگ‌نورد و یا مربی صخره‌نوردی بودند، دستگیر شدند. ابتدا سخن از آن می‌رفت که اتهام این ۵ تن تلاش برای بمب‌گذاری و اقدام علیه‌ امنیت ملی بوده، اما بعد از مدتی این افراد با سپردن وثیقه آزاد شدند و اتهام یاد شده نیز منتفی شد. 
 
با‌وجود چنین سابقه‌ای، پیگیری چرایی بازداشت شهروندان اصفهانی این پرسش را برجسته کرده که آن‌ها با چه اتهامی تحت بازداشت نگاه داشته‌ شده‌اند؟ بررسی اخبار رسانه‌های ایران به‌ویژه رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی نشان از آن دارد که در فاصله ۲۰تیر۱۴۰۲ تا‌کنون، اخبار معدودی درباره دستگیری گسترده افراد منتشر شده است. نگاهی به اخبار خبرگزاری‌های نزدیک به حاکمیت نظیر «فارس» و «تسنیم» و همین‌طور روزنامه «کیهان»، نشان از آن دارد که نهادهای امنیتی و حکومتی از دستگیری تعداد ۱۵ تا ۲۰ نفره که همگی در یک روز دستگیر شده باشند، خبری منتشر نکرده‌اند. از آنجا که هیچ‌یک از افراد بازداشت شده سابقه هیچ فعالیت خاصی نظیر حضور در حزب یا اقدامات اعتراضی نداشته‌اند، گمانه‌زنی درباره چرایی دستگیری‌ آن‌ها نیز سخت‌تر شده‌اند. 
 
 

منبع:ایران وایر