PEZHVAKEIRAN.COM برنامه اتمی ایران؛ اتحادیه اروپا: تحولات جدید دستیابی به راه دیپلماتیک را دشوار کرده است
 

برنامه اتمی ایران؛ اتحادیه اروپا: تحولات جدید دستیابی به راه دیپلماتیک را دشوار کرده است

کشورهای مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن مارینو از بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران حمایت کرده‌اند

کشورهای مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن مارینو از بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران حمایت کرده‌اند

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید مدیرکل این نهاد درباره وضعیت کنونی برنامه اتمی ایران و نحوه همکاری این کشور با بازرسان آژانس از وضعیت جاری ابراز نگرانی کرده است.همزمان سفیر روسیه در آژانس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی دولت های غربی را مسئول احیا نشدن برجام خوانده است.

بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا گفته است که تحولات جدید در پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران «دستیابی به راه دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است».

کشورهای مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سن مارینو از بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا درباره ایران حمایت کرده‌اند.

این بیانیه از جمهوری اسلامی ایران بابت نپذیرفتن متن پیشنهادی احیای توافق برجام در تابستان سال گذشته انتقاد کرده و از این کشور خواسته است که از مسیر کنونی برنامه اتمی خود که آن را «هشدار دهنده» خوانده، عقب‌نشینی کند.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق اتمی برجام که از فروردین ۱۴۰۰ با همراهی اتحادیه اروپا آغاز شده بود، تابستان سال گذشته بدون هیچ چشم‌اندازی متوقف شد. بریتانیا، آلمان، فرانسه به همراه چین و روسیه در این مذاکرات حاضر بودند.

سفیر روسیه دولت‌های غربی را مسئول احیای نشدن برجام خواند

میخائیل اولیانف سفیر روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که «به نظر من این امکان وجود داشت که بسیار پیشتر از این آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان بتوانند توافق هسته‌ای را احیا کنند و اگر چنین می‌شد ایران مدت‌ها پیش فعالیت‌های خود را به عقب برمی‌گرداند. در نقطه‌ای طرف‌های غربی تصمیم گرفتند که این توافق را نهایی نکنند».

آقای اولیانف گفته «متن توافق حاضر است. یک سند تقریبا ۲۰ صفحه‌ای است و آن چیزی که باقی مانده این است که بر سر چند خط توافق شود و کشورهای غربی حاضر نیستند آن را نهایی کنند... کشورها باید بدانند که حل این مساله در دست آنهاست».

سفیر روسیه گفته طرف های مذاکرات احیای توافق برجام «فقط باید به میز مذاکره در وین برگردند و این توافق را تنها با دست‌کاری‌های جزیی نهایی کنند و اگر چنین بشود ظرف چند ماه همه چیز به چارچوب توافق هسته‌‌ای برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وجود داشت و ایران سطح غنی‌سازی را به ۳.۶۷ درصد می‌رساند و همه ذخائر اضافی را از میان می‌برد. به نظر من آن چه که لازم است یک اراده سیاسی برای نهایی کردن این توافق است».

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می خواند و می گوید برنامه ای برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد اما نمایندگی اتحادیه اروپا در بیانیه تازه خود گفته «به شدت نگران گزارش‌های پی‌درپی آژانس درباره تشدید نگران کننده برنامه هسته‌ای ایران است».

تشدید مجدد نگرانی از ابعاد برنامه اتمی ایران

بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا به دنبال گزارش مدیرکل آژانس و ابراز نارضایتی او از سرعت همکاری ایران با بازرسان منتشر شده است. این بیانیه گفته «اقدامات ایران، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده این کشور ندارد»

بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا به دنبال گزارش مدیرکل آژانس و ابراز نارضایتی او از سرعت همکاری ایران با بازرسان منتشر شده است. این بیانیه گفته «اقدامات ایران، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده این کشور ندارد»

بیانیه می‌گوید «ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده است، به ویژه در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای و تولید اورانیوم با غنای بالا» و گفته «اقدامات ایران، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده این کشور ندارد».

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی از دیروز در مقر آژانس در وین آغاز شده و موضوع فعالیت هسته‌ای ایرانی در دستور کار آن قرار دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، دیروز در سخنرانی در شورای حکام گفت کار با ایران پیشرفت‌هایی داشته اما همچنان از میزان مورد انتظار وی کمتر است.

آقای گروسی گفته بود که مسائل مربوط به پیدا شدن اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس همچنان حل و فصل نشده و خواستار تسریع در همکاری ایران با بارزسان آژانس شد.

او در جریان کنفرانس خبری خود اعلام کرد که ایران درباره آثار غنی سازی حدودا ۸۳ درصدی و مسائل مربوط به یکی از مراکز اعلام نشده خود در آباده استان فارس به سئوالات آژانس پاسخ داده که می تواند صحیح باشد اما آژانس در حال ارزیابی و راستی آزمایی آنهاست.

آقای گروسی گزارش رسانه‌های دولتی ایران مبنی بر بسته شدن موضوع یا پایان یافتن سئوالات بازرسان درباره مرکز آباده را رد کرده است.

مدیرکل آژانس همچنین نصب دوربین نظارتی در تاسیسات غنی سازی نظنز و فردو را تایید کرد اما گفت آژانس با میزان فعلی نظارت بر برنامه اتمی ایران، قادر به ارزیابی دقیق ابعاد آن نیست.

مدیرکل آژانس در جدیدترین گزارش خود گفته «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سه ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است».

نشست شورای حکام تا روز جمعه هفته جاری ادامه دارد. قدرت‌های جهانی هنوز درباره واکنش احتمالی خود به گزارش جدید مدیرکل درباره وضعیت برنامه اتمی ایران، تصمیمی اعلام نکرده‌اند.

.

منبع:بی بی سی