PEZHVAKEIRAN.COM اتحادیه اروپا: ایران با تشدید غنی‌سازی توافق را سخت کرده است
 

اتحادیه اروپا: ایران با تشدید غنی‌سازی توافق را سخت کرده است

نمایندگی اتحادیه اروپا درشورای حکام آژانس گفت گسترش غنی‌سازی در ایران دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است. نماینده آمریکا نیز گفت ایران درسال گذشته بر روی امید به احیای برجام خط بطلان کشید.

بیانیه نمایندگی اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) منتشر شد.

این بیانیه می‌گوید، به منزله یک اولویت امنیتی کلیدی، اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای بازگرداندن اجرای محدودیت‌های لازم برای برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی دیروز دوشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در حال برگزاری است.

از نظر اتحادیه اروپا خطر یک بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: مقام اسرائیلی: نگران توافقی موقت میان آمریکا و ایران هستیم

اتحادیه اروپا می‌گوید همچنان به توافقنامه برجام متعهد است و ابراز تأسف می‌کند که ایران نه تنها تصمیمات لازم را اتخاذ نکرده و اقدامات لازم را انجام نداده است، بلکه برعکس، این کشور همچنان به گسترش چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا از همه کشورها خواست که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

از سوی دیگر این هیأت در شورای حکام ابراز تأسف کرده از این‌که ایران متن سازش ارائه شده توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در ۸ اوت ۲۰۲۲ را نپذیرفته است و تحولات جدید دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.

نماینده آمریکا: ایران سال گذشته امید برای احیای برجام را از میان برد

در این نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی در وین، نماینده آمریکا با اشاره به گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، گفت: «همان طور که در گزارش مدیرکل تشریح شده است، ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد. به ویژه آن که ما تاکید کرده‌ایم تولید اورانیوم غنی‌شده توسط ایران تا سطح ۶۰ درصد هیچ هدف باورپذیر صلح‌آمیزی ندارد.»

بیشتر بخوانید: گروسی در واکنش به نتانیاهو: آژانس وارد جدال لفظی نمی‌شود

لارا هولگیت افزود: «امروزه، هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد برای اهدافی استفاده نمی‌کند که ایران ادعا می‌کند.»

نماینده آمریکا در شورای حکام گفت که ایران در سپتامبر سال گذشته خواسته بود که وظایف پادمانی در این کشور به شکلی متفاوت از دیگر کشورهای عضو  توافق جامع پادمانی انجام شود و همین امر "بر روی امیدها به بازگشت دوجانبه به اجرای برجام خط بطلان کشید".

او گفت که "در هیچ کجای جهان بازرسان آژانس مواد و فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای و یافت شدن ذرات مواد هسته‌ای در چند محل اعلام‌نشده را نادیده نمی‌گیرند".

نماینده آمریکا در بیانیه خود افزود که "توضیحات غلط فنی ایران، به کلی غیرقابل قبول است" و سطح همکاری ایران بسیار پایین‌تر از انتظارات مطرح شده توسط شورای حکام در ماه نوامبر بوده است.

بیشتر بخوانید: آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۳ برابر حد مجاز است

بیانیه اتحادیه اروپا نیز با استناد به گزارش‌های پی در پی آژانس، نسبت به افزایش ظرفیت تولید اورانیوم با غنای بالا ایران ابراز نگرانی کرده و می‌گوید این سطح از غنی‌سازی "هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در برنامه هسته‌ای اعلام شده ایران ندارد".

به دلیل گسترش روزافزونی غنی‌سازی اورانیوم، اتحادیه اروپا در مورد "نیات ایران" ابراز تردید کرده است.

از نظر اتحادیه اروپا اگرچه در این زمینه در حال حاضر سئوال دیگری ندارد، اما آژانس باید تأیید کند که مواد هسته‌ای به مکانی دیگر انتقال نیافته است.

اختلاف در مورد میزان اورانیوم طبیعی پابرجاست

نمایندگی اتحادیه اروپا در شورای حکام در بیانیه خود می‌گوید: «ما با نگرانی عدم وجود پیشرفت در مورد اختلاف بین میزان اورانیوم طبیعی اعلام شده توسط ایران از آزمایشگاه چندمنظوره جابر بن حیان (JHL) و مقدار تأیید شده توسط آژانس را متذکر می‌شویم. ما انتظار داریم که ایران این موضوع را بدون تأخیر بیشتر همان‌طور که آژانس خواسته است روشن کند.»

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است در زمینه نظارت‌های آژانس و نصب تجهیزات ضرور راستی‌آزمایی درازمدت در تأسیسات هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی همکاری کند.

مرندی: پرونده‌های آژانس بسته نشود، توافقی امضا نمی‌شود

در این میان مشاور ارشد تیم مذاکره جمهوری اسلامی در پرونده احیای برجام گفته است که ایران تنها زمانی حاضر به امضای یک توافق جدید هسته‌ای است که آژانس بین‌المللی تمام پرونده‌های گشوده را ببندد.

محمد مرندی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته است که "متن توافقنامه هسته‌ای اساسا آماده است و منتظر امضای دو طرف است". تنها این پرونده‌های آژانس باید بسته شوند.

این تحلیل‌گر ارشد سیاسی جمهوری اسلامی گفته است: «آژانس در حال حاضر سوال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد و این مسئله دیگر در این مرحله جزو مسائل باقی‌مانده نیست.»

بیشتر بخوانید: گروسی: همکاری‌‌ها کافی نیست، ابهامات سایت آباده رفع نشده‌اند

چند روز قبل، رسانه‌های داخل ایران، یکصدا ادعا کرده بودند که اجازه دسترسی به سایت مریوان در نزدیکی آباده واقع در استان فارس به بازرسان آژانس داده شده است. این مدعا با استناد به گفته‌های یک "منبع مطلع" منتشر شد، اما گروسی در شورای حکام با رد ابهام‌زدایی از نکات مربوط به سایت هسته‌ای ‌مریوان گفت: «ارزیابی بازرسان از این مکان هم‌چنان پابرجاست.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست فصلی شورای حکام در وین از تداوم ابهام‌ها در سایت‌های هسته‌ای ایران و ناکافی بودن همکاری‌ها با این نهاد گزارش داد. او گفت پیشرفت‌‌هایی هم وجود داشته‌اند اما "نه به اندازه‌‌‌ای که انتظار داشتم."

رافائل گروسی یادآور شد: «آنچه اکنون باید رخ دهد، یک روند پایدار و بدون وقفه است که به تحقق بدون تاخیر تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بینجامد.»

منبع:دویچه‌وله