PEZHVAKEIRAN.COM فرانسه آزمایش موشک دوربرد «خیبر» ایران را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست
 

فرانسه آزمایش موشک دوربرد «خیبر» ایران را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست

دولت فرانسه آزمایش تازه‌ترین نسخه موشک‌های بالستیک دوربرد ایران را محکوم کرد و این اقدام را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه چهارم خرداد اعلام کرد: «این فعالیت‌ها در شرایط تداوم تنش در مورد برنامه هسته‌ای ایران نگران‌کننده‌تر است».

آن کلر لژاندر در یک نشست مطبوعاتی در این زمینه گفت: «فرانسه این نقض جدید قطعنامه ۲۲۳۱ را که در سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد، محکوم می‌کند.»

ساعاتی قبل از آن، وزارت دفاع جمهوری اسلامی از ساخت و آزمایش یک موشک بالستیک جدید از خانواده موشک‌های «خرمشهر» خبر داد و نام آن را «خیبر» اعلام کرد.

در مراسمی که برای به نمایش گذاشتن موشک خیبر برگزار شده بود و به طور مستقیم از تلویوزیون حکومتی ایران پخش شد، مقام‌های نظامی این موشک را در کنار ماکتی از قبه‌الصخره در بخش قدیمی شهر اورشليم قرار داده بودند که به نظر می‌رسد پیامی تهدیدآمیز برای اسرائیل است.

علاوه بر این، نام این موشک برگرفته از نام یک شهر باستانی واقع در عربستان امروزی است که در قرن هفتم میلادی صحنه نبرد بین مسلمانان و یهودیان بود و در جریان آن، یهودیان شکست خوردند.

به نمایش درآمدن این موشک، چند روز پس از افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی است.

در سال ۱۳۹۶ نیز، زمانی که جمهوری اسلامی نسخه قدیمی‌تری از این موشک با نام «خرمشهر» با برد مشابه دو هزار کیلومتر را آزمایش کرد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا شدیدا به آن واکنش نشان داد.

در آن زمان، رسانه‌های حکومتی تهدید کردند که موشک خرمشهر «کابوس اسرائیل» خواهد بود.

واکنش فرانسه به آزمایش موشکی جدید ایران در حالی است که پاریس همواره در سال‌های پس از خروج آمریکا از برجام، خواستار گنجاندن برنامه موشکی تهران در مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام بوده است.

منبع:پژواک ایران