PEZHVAKEIRAN.COM افزایش فشارها به دولت بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
 

افزایش فشارها به دولت بریتانیا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پایگاه خبری «نشنال» دوم خرداد در گزارشی نوشت اگرچه رأی پارلمان بریتانیا الزام‌آور نبود اما به وزراء فشار آورد تا نسبت به خشونت علیه معترضان در ایران توسط نیروهای امنیتی تحت کنترل سپاه پاسداران واکنش نشان دهند.
-لرد والنی از حزب کارگر گفته است «اکنون بیش از چهار ماه است که مجلس عوام قطعنامه‌ای را برای تحریم سپاه پاسداران تصویب کرده. اساس این سازمان تهدید مسلحانه علیه اسرائیل است، دقیقاً همان دلایلی که دولت بر اساس آن حزب‌الله را تحریم کرده. واضح است سرویس‌های اطلاعاتی ما متعهد به مقابله با آدم‌ربایی و قتل شهروندان در خاک بریتانیا هستند. به نظر می‌رسد در دولت موضعی وجود دارد که این کار انجام نشود، بنابراین آیا وزیر می‌تواند مجلس را روشن کند جریان چیست؟»
-لرد پیکلز از حزب محافظه‌کار نیز تأکید کرده در مورد پاسخ‌های دولت به پرسش‌های مربوط به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نکات مبهم وجود دارد. وی گفت: «به نظر می‌رسد در حال درجا زدن هستیم. سپاه برای نیابتی‌ها موشک ارسال می‌کند که به اسرائیل پرتاب کنند، از کودکان به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کند، هزینه سازمان‌هایی را می‌پردازد که یک مادر انگلیسی و فرزندانش را به قتل رسانده‌اند. سپاه چه کار دیگری باید انجام دهد تا دولت آن را تروریستی اعلام کند؟»
 
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ مه ۲۰۲۳
 
 
چهار ماه پس از رأی قاطع مجلس عوامل بریتانیا به تروریستی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دولت انگلیس برای تصویب تروریستی اعلام شدن سپاه بیش از پیش زیر فشار قرار گرفته است.
رژه لباس شخصی‌‌ها با موتورهای سنگین در پادگان «ولیعصر» تهران در حضور معاون سپاه پاسداران
پایگاه خبری «نشنال» در گزارشی که ۲۳ ماه مه (دوم خرداد) منتشر شد می‌نویسد اگرچه رأی پارلمان بریتانیا الزام‌آور نبود اما به وزرای این کشور فشار آورده تا نسبت به خشونت علیه معترضان در ایران توسط نیروهای امنیتی تحت کنترل سپاه پاسداران واکنش نشان دهند.
نمایندگان پارلمان از دولت‌ خواسته‌اند تا علیه این نهاد نظامی که توسط متحدان بریتانیا از جمله آمریکا تروریست شناخته شده است اقدام کند.
لرد والنی از حزب کارگر گفت: «اکنون بیش از چهار ماه است که مجلس عوام قطعنامه‌ای را برای تحریم سپاه پاسداران تصویب کرده است. اساس این سازمان تهدید مسلحانه علیه اسرائیل است، دقیقاً همان دلایلی که دولت بر اساس آن حزب‌الله را تحریم کرده است. واضح است سرویس‌های اطلاعاتی ما متعهد به مقابله با آدم‌ربایی و قتل شهروندان در خاک بریتانیا هستند. به نظر می‌رسد در دولت موضعی وجود دارد که این کار انجام نشود، بنابراین آیا وزیر می‌تواند مجلس را روشن کند که جریان چیست؟»
لرد کالینز رهبر حزب کارگر نیز گفت: «زمان آن فرا رسیده است که بجای حرف زدن، عمل کنیم.»
 
لرد پیکلز از حزب محافظه‌کار تأکید کرد که در مورد پاسخ‌های دولت به پرسش‌های مربوط به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نکات مبهم وجود دارد. وی گفت: «به نظر می‌رسد در حال درجا زدن هستیم. سپاه برای نیابتی‌ها موشک ارسال می‌کند که به اسرائیل پرتاب کنند، از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، هزینه سازمان‌هایی را می‌پردازد که یک مادر انگلیسی و فرزندانش را به قتل رسانده‌اند. سپاه پاسداران چه کار دیگری باید انجام دهد تا دولت آن را تروریستی اعلام کند؟»
لرد هریس در همین ارتباط می‌گوید «وزارت خارجه انگلیس تروریستی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برخلاف میل سایر بخش‌ها وتو می‌کند.»
اما لرد اندرو شارپ از معاونان وزارت کشور بریتانیا گفته «دولت تهدیدات سپاه را بسیار جدی می‌گیرد و به محکوم کردن اقدامات آن ادامه می‌دهد.» وی مدعی شده «دولت همیشه طیف کاملی از اختیارات موجود، از جمله اختیارات قوی ضدتروریسم مانند اعلام ممنوعیت را در صورتی که متناسب با شرایط باشد، برای مقابله با تهدیدات رژیم ایران و سپاه پاسداران در نظر می‌گیرد.»
بیش از ۳۰۰ فرد و نهاد ایرانی به دلیل فعالیت‌هایی که شامل نقض حقوق بشر نیز می‌شود، توسط بریتانیا تحریم شده‌اند که تعداد آنها به ۷۰ اقدام می‌رسد.
 
در همین حال، لرد بیشاپ و اسقف چلمسفورد کشیش گلی فرانسیس دهقانی نیز درباره سرکوب علیه اقلیت‌های دینی در ایران صحبت کردند. دهقانی خواستار ایجاد مسیرهای امن به بریتانیا برای ایرانیانی که با آزار و اذیت مذهبی مواجه هستند شده است.
او به لردها گفت: «در گزارش سالانه مشترک سازمان ماده ۱۸ و دیگر سازمان‌های مسیحی که اخیراً منتشر شده است، مشارکت فزاینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرکوب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مسیحیان برای دومین سال متوالی برجسته شده است.»
وی با اشاره به سرکوب اقلیت‌های مذهبی و معترضان توسط سپاه تأکید کرده احکام صادر شده برای فعالان مذهبی در ایران سنگین‌تر شده است.
پیش از این، روزنامه «سان»، سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت، گزارش داده بود تام توگندات وزیر امنیت و سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا به جیمز کلورلی وزیر خارجه فشار می‌آورند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریستی قرار دهد.
تقریباً اغلب فعالان سیاسی و چهره شناخته شده اپوزیسیون با قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا و بریتانیا موافق‌اند با اینهمه به نظر می‌رسد در پشت صحنه لابی جمهوری اسلامی برای مانع‌تراشی علیه این روند فعال است.
 

منبع:کیهان لندن