PEZHVAKEIRAN.COM «افزایش ۵۳ درصدی» اعدام در جهان در سال ۲۰۲۲؛ عفو بین‌الملل می‌گوید ایران دستکم ۵۷۶ نفر را اعدام کرده است
 

«افزایش ۵۳ درصدی» اعدام در جهان در سال ۲۰۲۲؛ عفو بین‌الملل می‌گوید ایران دستکم ۵۷۶ نفر را اعدام کرده است

معترضان به صدور و اجرای احکام اعدام توسط جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران دست به اعتراض می زنند. ایرانیان در داخل کشور به شکل های مختلف، اعتراض خود را نشان داده‌اند
معترضان به صدور و اجرای احکام اعدام توسط جمهوری اسلامی ایران در خارج از ایران دست به اعتراض می زنند. ایرانیان در داخل کشور به شکل های مختلف، اعتراض خود را نشان داده‌اند
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید به دنبال افزایش موارد اعدام در ایران و دو کشور دیگر منطقه در ماه‌های اخیر، اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان در پنج سال گذشته رسیده است.
بر اساس بررسی سالانه این گروه، در مجموع ۸۸۳ نفر در ۲۰ کشور اعدام شدند که نشان دهنده افزایش ۵۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی و بالاترین رقم اعدام از سال ۲۰۱۷ است.عفو بین‌الملل می‌گوید ایران، عربستان سعودی و مصر به تنهایی ۹۰ درصد از این اعدام ها را انجام داده‌اند.به دلیل اینکه آمار اعدام در چین محرمانه است، این ارقام شامل آن کشور نشده در حالی که ارزیابی این است که چین هر سال هزاران نفر را اعدام می‌کند.
عفو بین‌الملل می‌گوید که مجازات اعدام‌ در کره شمالی، ویتنام، سوریه و افغانستان اجرا شده، اما اطلاعات کافی برای ارائه حداقل ارقام معتبر وجود نداشته است.
این گزارش می‌گوید که ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی (یازدهم دی ۱۴۰۰ تا دهم دی ۱۴۰۱) دستکم ۵۷۶ نفر را اعدام کرده است.
اعدام در جهان
در همین دوره زمانی، عربستان سعودی دستکم ۱۹۶ را اعدام کرده که بالاترین تعداد در ۳۰ سال گذشته است. بر اساس این گزارش مقام‌های سعودی در یک روز ۸۱ نفر را اعدام کردند. مصر ۲۴ نفر و ایالات متحده ۱۸ نفر را در سال ۲۰۲۲ اعدام کرده‌اند.
End of مطالب پیشنهادی
عفو بین‌الملل می گوید آمار اعدام شدگان در ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی که حداقل ۵۷۶ نفر بوده در مقایسه با آمار سال ۲۰۲۱ میلادی رشد چشمگیری نشان می دهد. این سازمان تعداد اعدام شدگان سال ۲۰۲۱ میلادی در ایران را حداقل ۳۱۴ نفر اعلام کرده بود.
این گزارش می گوید از ۵۷۶ اعدام شده در سال گذشته میلای، ۲۷۹ نفر به محکوم به قصاص، ۲۵۵ نفر در جرایم مرتبط با مواد مخدر، ۲۱ نفر متهم به تجاوز جنسی و ۱۸ نفر به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌ بودند.
عفو بین‌الملل می‌گوید از افرادی که به اتهام محاربه در سال ۲۰۲۲ در ایران اعدام شدند، دو نفر در ارتباط با اعتراضاتی که از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شدند، بازداشت و سپس به دار آویخته شدند. این دو محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد هستند.
اعدام در جهان
عفو بین‌الملل به نقل از کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گوید که محاکمه آقایان شکاری و رهنورد «خودسرانه، فوری و با اتهامات ساختگی و بر اساس اعترافاتی که زیر شکنجه اخذ شده، صورت گرفته بود.
دو معترض دیگری که در ایران به اتهام محاربه اعدام شدند، پس از پایان سال ۲۰۲۲ میلادی بوده و در آمار این سال نیامده است.
جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر صدور و اجرای احکام اعدام را به وضوح شدت بخشیده است.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به تازگی اعلام کرده است که حکومت ایران در سال جاری میلادی یعنی از یازدهم دی ۱۴۰۱ تاکنون ۲۰۹ نفر را اعدام کرده که آن را رکوردی «مایه انزجار» خوانده است.
از زمان اعلام این آمار، بر اساس اعلامیه های رسمی قوه قضائیه، دست کم ۸ نفر دیگر هم در ایران به دار آویخته شده‌اند.
سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرده بود که در سال جاری میلادی «به طور متوسط هر هفته بیش از ۱۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند، که این کشور را به یکی از بالاترین اجراکنندگان حکم اعدام در جهان بدل می‌کند.»
نهادهای مستقل حقوق بشر، وکلای دادگستری و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد می گویند افراد دیگری هم در ایران صف اعدام قرار دارند.
از جمله سه متهم در پرونده معروف به «خانه اصفهان» به اعدام محکوم شده‌اند. جمعی از حقوقدانان ایرانی با اشاره به اشکالات جدی وارد بر این دادرسی، خواهان توقف فوری اجرای مجازات اعدام سه متهم شده‌اند.
تجمع معترضان به احتمال اجرای حکم اعدام سه زندانی در اصفهان. ماموران حکومت برای متفرق کردن مردم به خشونت متوسل شدند
تجمع معترضان به احتمال اجرای حکم اعدام سه زندانی در اصفهان. ماموران حکومت برای متفرق کردن مردم به خشونت متوسل شدند
دو شب پیش در ادامه اعتراض‌ها به صدور حکم اعدام برای این متهمان و احتمال اجرای آن، گروه های از ایرانیان در مقابل زندان اصفهان که این سه زندانی در آن نگهداری می شوند، تجمع کردند.
ماموران برای متفرق کردن معترضان به خشونت متوسل و از جمله گاز اشک آور شلیک کردند.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران، پس از اعتراضات صورت گرفته، بدون اشاره مستقیم به آن از سیاست‌های جاری قضایی دفاع کرد و خواستار تداوم و تقویت آن شد.
در ماه های اخیر معترضان به صدور و اجرای احکام اعدام توسط جمهوری اسلامی ایران به طور مرتب در خارج از ایران دست به اعتراض زده‌اند. ایرانیان در داخل کشور هم به شکل های مختلف، اعتراض خود را نشان داده‌اند.

منبع:بی بی سی