PEZHVAKEIRAN.COM افزایش اجرای حکم اعدام در ایران / دست‌کم ۱۲ نفر در روز پنجشنبه و ۲۲ شهروند بلوچ در پنج روز گذشته اعدام شده‌اند
 

افزایش اجرای حکم اعدام در ایران / دست‌کم ۱۲ نفر در روز پنجشنبه و ۲۲ شهروند بلوچ در پنج روز گذشته اعدام شده‌اند

طی روزهای گذشته اجرای احکام اعدام در ایران افزایش یافته است. گفته شده است بیشتر این اعدام‌ها با جرائمی چون قتل و مواد مخدر مرتبط بوده است. خبرگزاری هرانا طی ۲۴ ساعت گذشته خبر اعدام دست‌کم ۱۲ زندانی را اعلام کرد.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشردر ایران، روز پنجشنبه، در گزارش‌هایی جداگانه اعلام کرد که علیه سه زندانی در سلماس، چهار زندانی در لاکان رشت، دو زندانی در قزل‌حصار کرج و در زندان‌های خرم‌آباد، اصفهان و اردبیل نیز هرکدام یک زندانی، حکم اعدام اجرا شد. از سوی دیگر، سایت خبری حال‌وش که اخبار حقوق بشری مربوط به بلوچ‌های ایران را پوشش می‌دهد، از اعدام دست‌کم ۲۲ شهروند بلوچ طی پنج روز اخیر خبر داد.
مهدی فروغی و محمدعلی بنی ابراهیمی، روز پنجشنبه، در زندان قزل‌حصار کرج به‌اتهام مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. حامد موسوی، ۲۳ ساله و اهل اردبیل نیز به اتهام قتل، اعدام شد. فیض‌الله کاوندی که در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌ برد نیز بابت همین اتهام روز پنجشنبه اعدام شد. حمید امامی که در زندان خرم‌آباد زندانی بود نیز به اتهام قتل، اعدام شد.
در این روز همچنین چهار نفر در زندان لاکان رشت اعدام شدند که اتهام این افراد جرائم مربوط به مواد مخدر اعلام شده بود. هویت یکی از این افراد را هرانا مشخص کرده است. هویت این فرد جلال‌الدین رحیمیان آذر، ۲۳ ساله، فرزند رحمان و اهل مهاباد است.
اعدام به اتهام سب‌النبی
روز پنجشنبه همچنین نگرانی‌ها از اجرای حکم دو زندانی متهم به سب‌النبی افزایش یافت. به گزارش هرانا، این افراد به سلول‌های انفرادی زندان اراک منتقل شده‌اند که این اقدام احتمال اعدام این دو فرد را افزایش می‌دهد. یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع، نام این دو زندانی عقیدتی است که پیش از این بابت اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شده بودند.
سب‌النبی در قوانین جمهوری اسلامی به معنی توهین و اهانت به پیامبر اسلام است و این امر بر اساس قوانین مجازات اسلامی در ایران، با مجازات اعدام روبرو می‌شود.
هرانا به نقل از یکی از نزدیکان این افراد اعلام کرد که خانواده‌ها به امید نجات فرزندان خودشان تاکنون سکوت کردند، اما اکنون شرایط برخلاف وعده‌های داده‌شده پیش می‌رود و نگرانی از سرنوشت این افراد جدی‌تر شده است.
این منبع آگاه همچنین گفت: «هم‌بندی‌های آن‌ها خانواده‌ها را از انتقال این دو نفر به سلول انفرادی به هدف اجرای حکم مطلع کردند، رسما چیزی به خانواده‌ها یا وکلا در رابطه با اجرای حکم ابلاغ نشده است، همچنین خبری از ملاقات آخر نبوده است. اکنون خانواده‌های نگران نمی‌دانند در سایه عدم پاسخگویی زندان، این انتقال نابهنگام را چطور معنی کنند.»
تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از سرنوشت این افراد مخابره نشده است. خانواده این افراد با حرکت به سمت زندان در تلاش بودند تا راهی برای عقب انداختن اجرای حکم بیابند و از پنجشنبه شب شهروندان بسیاری در رسانه‌های اجتماعی به حمایت از این افراد برخاستند.
اعدام ۲۲ شهروند بلوچ در پنج روز
حال‌وش در گزارشی از اعدام دست‌کم ۲۲ شهروند بلوچ در طی پنج روز اخیر خبر داد. بر اساس این گزارش، از تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، دست‌کم ۲۲ شهروند بلوچ که ۱۷ نفر آنان با اتهام مواد مخدر و پنج تن دیگر با اتهام قتل، در زندان‌های ایران اعدام شدند. در بین اعدام‌شدگان دو زن نیز بوده‌اند و این اعدام‌ها در ۹ زندان کشور رخ داده است.
حال‌وش در گزارش خود اعلام کرده است که روند قضایی و دادرسی قانونی در پرونده‌های این افراد به‌صورت عادلانه و شفاف طی نشده و آن‌ها تحت فشار اعترافات اجباری قرار گرفته‌اند. در پرونده این افراد نواقص و ابهام‌هایی وجود داشته است که دستگاه قضایی توجهی به این موارد نکرده و با وجود این ابهام‌ها، حکم اعدام برای آنان صادر و اجرا شده است.
هویت زندانیان بلوچ اعدام شده عبارت است از:
مدینه سبزوان ۳۹ ساله فرزند غلام، اتهام مواد مخدر، زندان بیرجند، ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲
یک زن با هویت نامشخص و اتهام قتل، زندان زاهدان، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
موسی گرگیج ۵۵ ساله فرزند حسین، اتهام مواد مخدر، زندان بندرعباس، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
احسان گرگیج ۳۰ ساله فرزند سیدخان، اتهام مواد مخدر، زندان بندرعباس، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
محمد شیبک ۳۳ ساله، اتهام مواد مخدر، زندان بیرجند، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
عبدالله زاروزهی ۴۷ ساله فرزند روان خان، اتهام مواد مخدر، زندان بیرجند، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
عید محمد شادمان، اتهام قتل، زندان ایرانشهر، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
محمود رحمانی فرزند رئیس، اتهام قتل، زندان ایرانشهر، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
امین‌الله کریمی قلجایی ۴۰ ساله فرزند نیک محمد، اتهام مواد مخدر، زندان وکیل‌آباد مشهد، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
نعمت‌الله ریگی لادیز ۴۸ ساله فرزند حنیف، اتهام مواد مخدر، زندان زاهدان، ۹ اردیبهشت ۱۴۰
گل محمد نارویی ۳۱ ساله فرزند محمد، اتهام قتل، زندان زاهدان، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
عبدالستار شاهوزهی فرزند اکبر، اتهام قتل، زندان زاهدان، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
صبور شه‌بخش ۳۲ ساله فرزند محراب، اتهام مواد مخدر، زندان یزد، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
لال محمد نارویی براهویی ۴۳ ساله فرزند محمد، اتهام مواد مخدر، زندان میناب، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
عبدالبصیر بژم توتازهی ۲۹ ساله، اتهام مواد مخدر، زندان یزد، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
امیر رامشک ۳۴ ساله فرزند رضا، اتهام مواد مخدر، زندان یزد، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
حسین ریگی ۳۸ ساله فرزند حسن، اتهام مواد مخدر، زندان وکیل‌آباد مشهد، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
جابر امینی‌فر ۳۰ ساله فرزند خان علی، اتهام مواد مخدر، زندان بیرجند، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
نوراحمد نهتانی ۴۰ ساله فرزند یوسف، بازداشت در دی‌ماه سال ۹۹، اتهام مواد مخدر، زندان وکیل‌آباد مشهد، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
ادریس گرگیج فرزند قاسم، متولد ۱۳۷۱، اتهام مواد مخدر، زندان تربت‌جام، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
حبیب‌الله فقیردادزهی سخی ۴۳ ساله فرزند ملاداد، اتهام مواد مخدر، زندان اصفهان، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
محمد ملکدادزهی ریگی ۳۱ ساله فرزند شریف، اتهام مواد مخدر، زندان وکیل‌آباد مشهد، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
حال‌وش همچنین اعلام کرده است که هم‌زمان با خیزش سراسری، اجرای احکام اعدام شهروندان بلوچ‌ افزایش داشته است، به‌طوری که از ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۲۶ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند.
 

منبع:پژواک ایران