PEZHVAKEIRAN.COM هشدار نظامیان آمریکا در مورد وقوع «رویداد قوی سیاه» در ایران
 

هشدار نظامیان آمریکا در مورد وقوع «رویداد قوی سیاه» در ایران

blackswan.jpgدویچه وله - فرمانده سنتکام می‌گوید اعتراضات ایران رژیم تهران را در معرض فروپاشی قرار نداده است. ژنرال کوریلا در مورد واکنش آمریکا به احتمال ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران گفت، آمریکا می‌خواهد از وقوع یک "رویداد قوی سیاه" جلوگیری کند.
ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) دیروز پنجشنبه ۲۳ مارس (سوم فروردین) به قانونگذاران آمریکا گفت که اعتراضات داخلی جاری در داخل ایران، رژیم ایران را به طور قابل توجه بی‌ثبات یا ناتوان نکرده است، هرچند که برخی در جامعه بین‌المللی امیدوار بودند این تظاهرات بتواند منجر به فروپاشی جمهوری اسلامی شود.
کوریلا با حضور در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت: «آنچه می‌بینیم این است که رژیم می‌تواند با وضعیت داخلی مقابله کند، و همچنان به رفتار شرورانه خود در خارج از مرزها ادامه دهد.»
به گزارش "جویش اینسایدر"، این ژنرال بلندپایه آمریکایی افزود: «ارزیابی من در حال حاضر این است که اگرچه اعتراضات بر رژیم فشار وارد کرده، اما رژیم را در معرض خطر قرار نداده است.»
ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، به طور جداگانه روز پنجشنبه به قانونگذاران کمیته تخصیص مجلس نمایندگان گفت که ایران می‌تواند ظرف چند ماه به سلاح هسته‌ای دست یابد.
 
 
عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا گفت، از لحظه‌ای که ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد، قادر است در کمتر از دو هفته مواد شکافت‌پذیر برای سلاح هسته‌ای را تولید کند. او افزود که در چنین وضعیتی برای تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی بیش از چند ماه دیگر طول نخواهد کشید.
خطر رویداد "قوی سیاه"
ژنرال میلی تأکید کرد که ایالات متحده "همچنان تلاش خواهد کرد که ایران به سلاح هسته‌ای عملیاتی دست نیابد". او گفت، در صورتی که ایران دست به تولید سلاح هسته‌ای بزند، ارتش آمریکا در واکنش به آن "چندین گزینه" طراحی کرده است.
همین پیام از سوی ژنرال کوریلا و سِلِست والاندر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌الملل نیز در برابر کمیته امور دفاعی مجلس نمایندگان تکرار شده است.
ژنرال کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده همچنین گفت که ایران بزرگترین تهدید برای وقوع یک "رویداد قوی سیاه" است؛ یک حادثه غیرمنتظره جدی که نیاز به واکنش قابل توجه ایالات متحده مانند یک حمله تروریستی بزرگ را دارد. او تأکید کرد "به همین دلیل است که اولویت اول ما بازدارندگی آنها است".
"رویداد قوی سیاه" (black swan event) موقعیت‌هایی است که به صورت خارق‌العاده و غیرمنتظره رخ می‌دهند و تأثیرات عمیق و گاه جبران‌ناپذیری دارند. از جمله "رویدادهای قوی سیاه" می‌توان به دو جنگ جهانی، ترورهای ۱۱ سپتامبر و یا پاندمی کرونا اشاره کرد.

منبع:پژواک ایران