چراغ سبز آمریکا دست عراق را در پرداخت میلیون‌ها دلار به تهران باز می‌گذارد

نشریه واشنگتن‌ فری‌بیکن در مطلبی به اقدام واشنگتن در معافیت تحریمی پرداخته است که به عراق اجازه می‌دهد در ازای دریافت برق به ایران میلیون‌ها دلار پول نقد بدهد.
در این مطلب آمده است که اقدام دولت بایدن به صدور معافیت از تحریم، به جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد از عراق ۵۰۰ میلیون دلار دریافت کند.

این نشریه بر اساس نسخه‌ای از این معافیت‌نامه که روز چهارشنبه به دست آورده است، می‌نویسد معافیت غیرعلنی تحریم که آن را آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، صادر کرد و اوایل هفته جاری به کنگره ارسال شد، به عراق اجازه می‌دهد تا بدهی‌های چندین میلیون دلاری خود را در ازای دریافت برق به ایران بپردازد. این معافیت یک روز پس از آن صادر شد که مقام‌های دولت عراق ادعاهای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده راه را برای دریافت ۵۰۰ میلیون دلار از عراق هموار کرده است، رد کردند.

تازه‌ترین معافیت از تحریم به «بانک تجاری عراق اجازه می‌دهد تا برای خرید برق با بانک مرکزی ایران مراوادات مالی داشته باشد».

واشنگتن فری‌بیکن نوشته است مشخص نیست که ایران چگونه به رقم ۵۰۰ میلیون دلاری رسیده است، یا اینکه آیا این رقم به معافیت تحریمی اخیر مربوط می‌شود یا خیر، چرا که معافیت اعلام‌شده به رقم پول اشاره نمی‌کند.

مقام‌های ایرانی مدعی‌اند که عراق در ازای دریافت برق، ۱۸ میلیارد دلار به ایران بدهکار است. بلینکن این معافیت را در تاریخ ۱۷ ماه مارس امضا کرد. یک روز قبل از آن، گزارش فری‌بیکن درباره ادعاهای مقام‌های ایرانی، از طرف مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا رد شده بود.

تصمیم دولت بایدن به صدور مجوز پرداخت‌های جدید به ایران، خشم قانونگذاران جمهوری‌خواهی که دولت آمریکا را به کمک به تهران برای دسترسی به پول نقد متهم می‌کنند، برانگیخت.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس، گفت که دولت بایدن به دروغ چند روز قبل از صدور معافیت، وعده داد که چنین کاری نخواهد کرد. کروز گفت: «آنان می‌دانند که با اجازه دادن به سرازیر شدن پول به ایران، نه‌تنها امنیت آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازند، بلکه هر آنچه را ادعا می‌کنند علیه پوتین انجام می‌دهند، تضعیف می‌کنند. می‌گویند که ایران حامی ترور و بزرگ‌ترین حامی نظامی روسیه است، اما مماشات با ایران و بازگشت به توافق اتمی با آن برایشان مهم‌تر است.» سناتور تد کروز گفت که دولت بایدن از هر دو طرف جنگ اوکراین حمایت مالی می‌کند.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به گزارش اولیه فری‌بیکن در این باره گفت: «ایالات متحده معافیتی برای پرداخت هیچ‌گونه وجوه بلوکه یا محدود‌شده به ایران ارائه نکرده است.»

بلینکن در امضای معافیت‌نامه اخیر از تحریم‌‌ها نوشت: «معاف کردن اعمال تحریم بر تراکنش‌های بانکی از بانک تجارتی عراق به ایران، برای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا حیاتی است.»

معافیت فوق به مدت ۱۲۰ روز ادامه خواهد داشت و در این مدت، واشنگتن درباره صدور معافیت مجدد تصمیم‌گیری خواهد کرد. بخش‌های محرمانه اطلاعیه‌ای که وزارت خارجه در این مورد به کنگره ارائه داده است، حاوی دلایل دولت برای اعطای این معافیت است.

حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، هفته گذشته مدعی شد که دولت بایدن «با صدور یک معافیت تحریمی دیگر اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران را داده است». حسینی گفت که این توافق هنگام سفر وزیر خارجه عراق به واشنگتن برای ملاقات با مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، صورت گرفته است.

این وجوه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و کنترل دارایی‌های بانکی، در بانک تجاری عراق مسدود شده است.

حسینی هفته گذشته در اظهاراتی که در رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، گفت:‌‌ «پول ایران در بانکی تحت نظارت ایالات متحده آمریکا است و فقط برای واردات کالاهایی مجاز است که تحریم نیستند.»

با توجه به وابستگی عراق به برق و سایر خدمات ایران، این دارایی‌ها همواره موضوع اختلاف میان عراق و آمریکا بوده است. دولت عراق می‌گوید که پرداخت به ایران برای تضمین جریان برق به کشور ضروری است.

صدور معافیت از تحریم پیش‌تر در دولت ترامپ نیز اعطا شده بود و جو بایدن، در مارس ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آن‌ها را ادامه داد. هر معافیت به عراق اجازه داد تا بدون مواجهه با تحریم، برای ۱۲۰ روز از ایران برق وارد کند.

به نوشته واشنگتن فری‌بیکن، هرچند آمریکا امیدهایش برای احیای برجام را کنار گذاشته است، اما اعطای معافیت از تحریم، امکان سازش‌های بیشتر با جمهوری اسلامی ایران را باز می‌گذارد.

منبع:ایندیپندنت فارسی