دادگاه فدرال آمریکا بانک مرکزی ایران را به پرداخت غرامت ایران به خانواده قربانیان بمب‌گذاری بیروت محکوم کرد

دادگاهی در آمریکا به بانک مرکزی ایران و یک بانک اروپایی در لوکزامبورگ دستور داد به خانواده‌های نظامیان کشته شده در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار غرامت بپردازند.
به گزارش بی بی سی، قاضی دادگاه فدرال منطقه‌ای نیویورک در رای خود گفت براساس یک قانون مصوب سال ۲۰۱۹ بانک مرکزی ایران از مصونیت حاکمیتی در این پرونده محروم و حمایت آن از عاملان حمله تایید شده است.
براساس این قانون، در پرونده‌های مرتبط با اقدامات تروریستی، مصونیت حاکمیتی نهادهای دولتی خارجی در ایالات متحده می‌تواند لغو شود.
در این بمب‌گذاری ۲۴۱ نظامی آمریکایی کشته شدند و خانواده‌های آنان در سال ۲۰۰۷ در یک دادگاه فدرال حکم دو میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون دلار غرامت علیه ایران را کسب کردند.
آنها در صدد ضبط اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران در یک بانک اروپایی هستند. بانک مرکزی ایران گفته است که شکایت حقوقی علیه این بانک براساس قانون مصونیت‌ حاکمیتی خارجی اعتبار ندارد.
براساس این قانون دولت‌های خارجی از مصونیت حقوقی در دادگاه‌های ایالات متحده برخوردارند.
در ژانویه ۲۰۲۰، دادگاه عالی ایالات متحده دستور داد این پرونده مجددا با توجه به قانون جدیدی که به تازگی تصویب شده بود بررسی شود.
قاضی دادگاه نیویورک گفته است که قانون مصوب سال ۲۰۱۹ به دادگاه‌های ایالات متحده اجازه می‌دهد دارایی‌های ایران در خارج از آن کشور را در ارتباط دعواهای حقوقی مربوط به پرونده‌های تروریستی توقیف کند.

منبع:بی بی سی