PEZHVAKEIRAN.COM نباید گذاشت تهدیدهای امنیتی رژیم ایران در خارج به معامله غرب با تهران منجر شود
 

نباید گذاشت تهدیدهای امنیتی رژیم ایران در خارج به معامله غرب با تهران منجر شود

ایرج مصداقی : نگرانی رژیم اسلامی از فعالیت ایرانیان خارج از کشور جدی است و افرادی نظیر عراقچی به خطرات این فعالیت‌ها واقفند و می‌گویند که اگر جمهوری اسلامی نتواند وارد یک معامله با غرب بشود نهایتاً از سوی مخالفانش در خارج منزوی یا به گوشۀ رینگ رانده خواهد شد. در این معامله که بعضاً در پشت پرده در جریان است به غیر از قطر و عمان پای لندن نیز در میان است.همۀ ایرانیان خارج از کشور وظیفه دارند که با فشار آوردن بر دولت‌های غربی از انجام هر گونه معامله میان آنها و جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند.
ایرج مصداقی،پژوهشگر و فعال سیاسی، ناصر اعتمادی خبرنگار ار اف ای
ایرج مصداقی،پژوهشگر و فعال سیاسی، ناصر اعتمادی خبرنگار ار اف ای © RFI - persan
به گزارش سرویس های امنیتی کشورهای اروپایی، مأموران جمهوری اسلامی  ایران از انگلستان تا آلمان و دیگر کشورهای اروپا پرشمارتر و فعالتر از هر وقت سرگرم اقدام -بعضاً به قصد قتل و آدم ربایی- علیه ایرانیان و روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور هستند. خود مقامات حکومتی ایران، نظیر عباس عراقچی، نگرانی تهران را از دامنه‌دار شدن فعالیت ایرانیان تبعیدی علیه جمهوری اسلامی در خارج از کشور پنهان نمی‌کنند و صریحاً می گویند : نمی توان نظاره‌گر منفعل این فعالیت‌ها در خارج بود که به گفتۀ آنان می‌توانند نهایتاً مشکلات جدی برای حکومت ایران به بار آورند.
چه ارزیابی می‌توان از دور جدید اقدام‌های حکومت ایران علیه تبعیدیان ایرانی به دست داد و چرا فعالیت‌های امنیتی حکومت اسلامی علیه ایرانیان تبعیدی به طرز بی‌سابقه‌ای شدت یافته در حالی که اینبار برخلاف گذشته کانون اصلی بحران‌های بی سابقۀ جمهوری اسلامی در داخل کشور است؟
ایرج مصداقی، پژوهشگر و فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر از جمله گفته است :
آنچه در خارج از کشور می‌گذرد ادامۀ همان چیزی است که امروز در داخل کشور می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران باید چاره‌ای برای کانون اصلی بحران‌های خود در داخل کشور جستجو کند، هر چند نظام اسلامی از بدو تأسیس خود تاکنون چه در داخل و چه در خارج از کشور با ترور و وحشت‌پراکنی حکومت کرده است.
در دهه‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران برای حکومت کردن فعالیت‌های تروریستی پرهزینه‌ای را در خارج از کشور انجام داد و تعداد بسیاری از جمله شخصیتی نظیر شاپور بختیار را که در حفاظت پلیس فرانسه بود به قتل رساند.
در این حال، آلمان همواره مرکز فعالیت‌های تروریستی رژیم اسلامی ایران در اروپا بوده است و خود غربی‌ها نیز در جریان سال‌ها و دهه‌های گذشته از این فعالیت‌ها مطلع بوده‌اند. با این حال، موضعی که مثلاً امروز پلیس امنیتی انگلستان در قبال اقدام‌ها و تلاش‌های تروریستی رژیم ایران اتخاذ می‌کند بسیار خطرناک و خطا است، زیرا، برای نمونه از تلویزیون ایران اینترنشنال می‌خواهد که فعالیت‌های خود را به آمریکا منتقل کند، هر چند در نهایت دولت انگلستان در نتیجۀ روشنگری‌ها و مقاومت‌ها موضع خود را تا حدود زیادی تغییر داد.
در هر حال، آنچه روشن است این است که نگرانی حکومت ایران از فعالیت ایرانیان خارج از کشور جدی است و افرادی نظیر عراقچی و ظریف به خطرات این فعالیت‌ها برای جمهوری اسلامی واقفند، زیرا این فعالیت‌ها می توانند نگاه‌ها را در برخی موارد تغییر بدهند.
در واقع، حرف کسانی مثل عراقچی که به قول خودشان "سیاست" را در کنار"میدان" نمایندگی می‌کنند این است که اگر جمهوری اسلامی نتواند وارد یک معامله با غرب بشود نهایتاً از سوی مخالفانش در خارج منزوی یا به گوشۀ رینگ رانده خواهد شد. در این معامله که بعضاً در پشت پرده در جریان است کشورهایی نظیر عمان و قطر دخیل هستند، حتا پای لندن نیز در میان است و محدودیت‌هایی که برای فعالیت کارکنان شبکۀ ایران‌اینترنشنال در نظر گرفته شده نمونه‌هایی از همین دست تلاش‌ها برای انجام معامله به نظر می‌رسند.
بخش مهمی از اطلاعات مربوط به اقدام‌های حکومت اسلامی علیه ایرانیان خارج از کشور از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل در اختیار اروپا قرار می‌گیرد. علت این امر این است که اسرائیل از مدت‌ها قبل وارد نبرد تعیین‌کننده‌ای با جمهوری اسلامی ایران و البته پیروزی در این نبرد شده و به دلیل تعیین‌کننده بودن این نبرد، اسرائیل نفوذ زیادی در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان و در نتیجه به اطلاعات دست اولی دربارۀ طرح‌ها و تلاش‌های جمهوری اسلامی دست یافته و می تواند آنها را در اختیار دولت‌های متحد و دوست خود قرار بدهد .
در هر حال، همۀ ایرانیان خارج از کشور وظیفه دارند که با فشار آوردن بر دولت‌های غربی از انجام هر گونه معامله میان آنها و جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کنند. زیرا تسلیم شدن قدرت‌های غربی در مقابل فشارها و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، فی نفسه سیاست خطرناکی است. این سیاست تنها جان ایرانیان را به خطر نمی‌اندازد، بلکه تهدیدی بزرگ برای آزادی بیان، برای حقوق شهروندی خود اروپایی‌ها نیز محسوب می شود. آنان با این اقدام‌ها ارزش های خود را زیر پا می‌گذارند.   

منبع:رادیو فرانسه