PEZHVAKEIRAN.COM «قدردانی و حمایت از گزارش سازمان عفو بین الملل در مورد نقش دیپلمات های رژیم در انکار و لاپوشانی جنایت های دهه ۶۰»
 

«قدردانی و حمایت از گزارش سازمان عفو بین الملل در مورد نقش دیپلمات های رژیم در انکار و لاپوشانی جنایت های دهه ۶۰»

در حالی که رژیم زن ستیز و سرکوبگر اسلامی ایران چهل و چهارمین سالگرد برپایی خلافت اسلامی در ایران را جشن میگیرد, سازمان عفو بین الملل با انتشار یک بیانیه مفصل نقش دیپلمات های رژیم در انکار و لاپوشانی جنایت های دهه ۶۰ و کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷, که  منجر به تداوم چرخه سرکوب و جنایت و سرپوش گذاری بر آن به قصد حذف مخالفان سیاسی رژیم شده را افشا و محکوم کرده است.
این بیانیه با عنوان "نقش دیپلماتهای سابق جمهوری اسلامی ایران در سرپوش گذاشتن بر کشتار ۶۷" یاد قربانیان ناپدید سازی های قهری و اعدام های فراقضایی دهه ۶۰ را گرامی داشته و به جزئیات نقش تعیین کننده نمایندگان دیپلماتیک رژیم در انکار این کشتار، انتشار اطلاعات غلط و مخالفت با تحقیقات بین المللی در مواجهه با شواهد موثق متعدد میپردازد.
این بیانیه همچنین به  اعتراضات اخیر پس از جان باختن مهسا (ژینا) امینی بدست نیروهای امنیتی رژیم پرداخته و توضیح داده که بیش از چهار دهه بعد، مقامات جمهوری اسلامی ایران از همان شیوه های گذشته برای کتمان جنایات بین المللی و سایر نقض های حقوق بشر و تضعیف واکنشهای بین المللی استفاده میکنند. رژیم در حالی که همه قوای خود را برای سرکوب اعتراضات سراسری به کار میگیرد, با توسل به تاکتیک های مشابه دهه ۶۰,  نسل جدیدی از معترضان و مخالفان سیاسی را تحت عنوان "اغتشاشگر" بدنام کرده و با اتهامات بی پایه "مفسد فى الأرض, محارب و غیره" زندانی و یا اعدام می کند. رژیم مانند دهه ۶۰  دست داشتن در این قتلها و جنایات ها  را انکار کرده، و در برابر درخواست ها برای تحقیقات بین المللی و پاسخگویی مقاومت می کند.
محمدجعفر محلاتی سفیر رژیم اسلامی ایران در سازمان ملل در دوران کشتار ۶۷ اکنون در امریکا در کالج اوبرلین در ایالت اوهایو آمریکا تدریس می کند و حاضر نیست حقایقی را که درباره این جنایت علیه بشریت می داند, در اختیار عموم بگذارد. در حالی که خانواده ها با در خطر قرار دادن جان خود, با خون دل, اسامی جان باخته ها را جمع آوری کرده و با مشکلات زیاد به دست نمایندگان سازمان ملل و سازمان عفو بین الملل رسانده بودند, محلاتی در ملاقاتها و مکاتبات خود با گزارشگر ویژه سازمان ملل اعدام ها را انکار کرده, و تلاش می کرد قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در آن نسبت به اعدام‌های دسته‌جمعی ابراز نگرانی شده  بود را تضعیف کند. محلاتی گزارش‌های مربوط به اعدام‌های دسته‌جمعی را به ‌عنوان «ادعاهای نادرست و شواهد جعلی ساخته‌ و پرداخته‌ی گروه‌های تروریستی» رد کرده، حاضر به پاسخگویی درباره آن نبود.
ما بعنوان بخشی از خانواده جانباختگان که در نهاد "دادخواهان خاوران" گرد آمده ایم, ضمن قدردانی و حمایت از این گزارش سازمان عفو بین الملل, بر پایه داده های آن که نشان از همکاری تنگاتنگ دیپلمات های رژیم با مقامات نظام و نیرو های سرکوبگر ان برای چندین دهه جنایت سیستماتیک, فرار از پاسخگویی , پنهان کردن سرنوشت و محل دفن هزاران نفر از مخالفان سیاسی رژیم که در دهه ۶۰ به طور فراقضایی کشته و در گورهای بی نام و نشان دفن شده اند، و ادامه این جنایات ها تا کنون, علیه تمامی دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران اعلام جرم کرده, خواستار اخراج آنان از کشورهای اروپایی, آمریکایی, آسیایی و آفریقایی هستیم. دولت ها و مردم جهان باید در کنار مردم ایران قرار گرفته و به مصونیت مطلق از مجازات مقامات جمهوری اسلامی ایران پایان دهند.
 
دادخواهان خاوران
۱۰ فوریه ۲۰۲۳

منبع:پژواک ایران