PEZHVAKEIRAN.COM نفوذ سپاه پاسداران به پروژه‌های حوزه کریپتو با بازداشت و تهدید توسعه‌دهندگان
 

نفوذ سپاه پاسداران به پروژه‌های حوزه کریپتو با بازداشت و تهدید توسعه‌دهندگان

نتایج تحقیقات شرکت امنیت سایبری «سرتیک» (Certik) نشان می‌دهد سپاه پاسداران با شناسایی، بازداشت و تهدید توسعه‌دهندگان ایرانی حوزه کریپتو، به دنبال نفوذ به پروژه‌های فعال در این بخش است.
بر اساس گزارش منتشر شده در این زمینه، محققان این شرکت زمانی که در حال ارزیابی یک پروژه خاص Web3 بودند به مورد مشکوکی برمی‌خورند. به گفته آن‌ها برخی از توسعه‌دهندگان این پروژه به عمد تلاش داشتند تا وجود خود را پنهان کنند؛ رفتاری که در نتیجه ترس از افشای هویت توسط عوامل سپاه پاسداران ناشی شده بود.

پروژه‌های مبتنی بر وب نسل ۳ ویژگی‌های شاخصی دارند که مهم‌ترین آن غیرمتمرکز بودنشان است. به همین خاطر به پروژه‌های حوزه کریپتو که بر بستر فناوری بلاک‌چین یا زنجیره بلوکی ایجاد می‌شوند، اصطلاحا پروژه‌های Web3 می‌گویند.

به گفته توسعه‌دهنده ارشد پروژه بررسی شده توسط شرکت سرتیک، او بلافاصله بعد از راه‌اندازی یک پروژه وب ۳ در ایران توسط سپاه احضار می‌شود. ماموران سپاه از او می‌خواهند تا در این زمینه با آن‌ها «همکاری» کند. او تمایلی به این کار نشان نمی‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا چند هفته بعد از آن را در یک سلول انفرادی دو در یک متر، همراه با بازجویی‌های سخت و تهدیدات مختلف سپری کند.

طی مدت بازداشت و بازجویی، سپاه از او خواسته بود تا به کار روی پروژه ادامه دهد تا همه چیز عادی به نظر برسد. این توسعه‌دهنده در نهایت ماموران سپاه را متقاعد می‌کند و به آن‌ها وعده همکاری می‌دهد. اما پس از آزادی به جای همکاری از کشور خارج می‌شود، ملیت جدید ابتیاع می‌کند و پروژه تازه‌ای را با همکاری با دیگر افرادی که به دلایل مشابه از کشور گریخته‌اند پایه‌گذاری می‌کند.

این فرد به محققان سرتیک گفته است دیگر نمی‌تواند به ایران بازگردد و تیم او از ترس عملیات فرامرزی و تلافی‌جویانه سپاه، به شکل ناشناس فعالیت می‌کنند.

کارشناسان شرکت امنیت سایبری سرتیک صحت گزارش‌های مورد اشاره را تایید کرده‌اند. شواهد کشف شده توسط این شرکت نشان می‌دهد تعداد توسعه‌دهندگان حوزه کریپتو که به دلیل نگرانی‌های مشابه به فعالیت مخفیانه روی آورده‌اند رو به افزایش است.

این مشاهدات می‌تواند نشانه‌ای از تلاشی سیستماتیک از سمت برخی سرویس‌های اطلاعاتی برای نفوذ به پروژه‌های کریپتو از طریق فشار آوردن به توسعه‌دهندگان آن‌ها باشد. در بعضی از کشورها تهدید به پیگرد قانونی برخی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان با هدف تبدیل آن‌ها به خبرچین به یک رویه رایج تبدیل شده است.

نهادهای امنیتی در ایران بارها افراد فنی فعال در حوزه‌های مختلف اینترنت را تهدید، بازداشت، بازجویی و زندانی کرده‌اند. جمهوری اسلامی همزمان با سانسور شدید اینترنت در کشور، از این ابزار برای ضربه زدن به کشورهای دیگر از طریق سرقت اطلاعات، تولید باج‌افزار و انجام انواع فعالیت‌های مخرب دیگر استفاده می‌کند.

منبع:پژواک ایران