PEZHVAKEIRAN.COM رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران: زلزله تهران بدترین زلزله تاریخ جهان خواهد بود
 

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران: زلزله تهران بدترین زلزله تاریخ جهان خواهد بود

همزمان با وقوع زلزله مرگبار و ویرانگر در کشورهای سوریه و ترکیه، رئیس انجمن مهندسی زلزله و مدیریت بحران زلزله ایران روز دوشنبه ۱۷ بهمن ارزیابی کرد زمانی که زلزله‌ای در تهران با توان هفت درجه ریشتر رخ دهد، «بدترین زلزله تاریخ جهان» رقم زده می‌شود.
فریبرز ناطقی الهی گفت در آن صورت، «مهلک‌ترین آمار مرگ‌ومیر و تخریب ثبت خواهد شد».

او ابراز تاسف کرد که با وجود زلزله‌هایی که مدام در نقاط مختلف ایران رخ می‌دهد، «برنامه‌های مدیریت بحران کشور هنوز بسیار ضعیف است».

کارشناسان زلزله در ایران از سال‌ها پیش، با توجه به بافت شهری نامناسب و امکانات ضعیف، نسبت به وقوع فاجعه‌ای بزرگ در صورت وقوع زلزله در تهران هشدار می‌دهند و تاکید دارند که بسیاری از بیمارستان‌ها نیز خود در معرض ویرانی هستند.

احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، یک سال و نیم پیش گفته بود در یک زلزله با قدرت ۶.۵ درجه‌ نیز باید درانتظار تلفاتی بالای یک‌ونیم میلیون نفر در تهران بود.

در این میان، رئیس انجمن مهندسی زلزله و مدیریت بحران زلزله ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: «ارتباط منطقی میان دو گسلی که سبب زلزله روز هشتم بهمن در شهرستان خوی شد با زلزله بامداد و ظهر دوشنبه در ترکیه وجود ندارد، اما این احتمال نیز هست که یک گسل، گسل دیگری را فعال کند».

به گفته آقای ناطقی، انجمن زلزله ایران هفت ماه پیش پهنه‌های زلزله خوی و ترکیه را بر اساس مطالعات مشخص کرد، اما به گفته او، «به آن بها داده نشد».

این کارشناس افزود: مردم باید بدانند که ایران به شدت زلزله‌خیز است و «ما هر روز منتظر زلزله هستیم».

زلزله خوی با قدرت ۵.۹ درجه، هر چند تا کنون پنج کشته داشت، اما بیش از یک‌صد هزار تن از حدود چهارصد هزار ساکنین شهر را تحت تاثیر قرار داد و حدود ۱۰ هزار خانوار را بی‌خانمان کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، با وجود بازدید ابراهیم رئیسی در روز نهم پس از زلزله، هنوز ضعف شدید امدادرسانی زلزله‌زدگان خوی را شدیدا ناخشنود کرده است. سرمای هوا در مناطق زلزله‌زده دست‌کم منفی ۱۵ درجه و بارش بیشتر برف پیش‌بینی شده است.

مقامات محلی اذعان دارند که شرایط زلزله‌زدگان در روستاهای اطراف خوی وخیم‌تر از داخل شهر است.

منبع:پژواک ایران