PEZHVAKEIRAN.COM غنی در ازای ۱۱۰ میلیون دلار رشوه از قطر، افغانستان را به طالبان تسلیم کرد
 

غنی در ازای ۱۱۰ میلیون دلار رشوه از قطر، افغانستان را به طالبان تسلیم کرد

حدود شانزده ماه پس از سقوط دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، یک رسانه‌ ایتالیایی با افشای سندی اعلام کرد که وی ۱۱۰ میلیون دلار از قطر رشوه گرفت تا در برابر طالبان نجنگد.
شبکه خبری «تی‌جی‌۱» ایتالیا روز چهارشنبه اول فوریه/۱۲ بهمن، با انتشار یک گزارش تحقیقی سندی را افشا کرد که بر اساس آن اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در ازای دریافت بیش از ۱۱۰ میلیون دلار رشوه از قطر، کشور خود را بدون مبارزه به گروه طالبان تسلیم کرد.
بر اساس یکی از سندهای منتشر شده از سوی شبکه خبری «تی‌جی‌۱»، اجمل احمدی، نماینده ویژه اشرف غنی و رئیس وقت بانک مرکزی افغانستان، به‌صورت واضح به یک چک به ارزش ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار اشاره کرده است.  
اجمل احمدی در سند منتشر شده اقرار کرده که این چک را در تاریخ هفتم ژوئیه سال ۲۰۲۱، در سفارت قطر در کابل دریافت کرده است. چک ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلاری که از آن به عنوان «هدیه» یاد شده را آقای مطلق ماجد القحطانی،‌ نماینده ویژه قطر در امور افغانستان امضا کرده است.  
با اینکه در سند منتشر شده از سوی شبکه خبری «تی‌جی‌۱» موضوع رشوه مطرح نشده است، اما اشرف غنی ۵ هفته بعد از دریافت این «هدیه» ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلاری، با تماشای منفعلانه سقوط دولت خود از کابل فرار و افغانستان را به گروه طالبان تسلیم کرد.
هرچند اشرف غنی بارها تاکید کرده بود که به هیچ قیمتی افغانستان را تسلیم طالبان نخواهد کرد، اما سرانجام از کابل فرار کرد. وی چند هفته پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و روی کار آمدن دوباره طالبان، دلیل فرار خود را «جلوگیری از خونریزی» عنوان کرد.
خبر «هدیه» ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دلاری قطر به اشرف غنی در حالی منتشر می‌شود که مردم افغانستان پس از فرار وی با یک بحران انسانی و اقتصادی بی‌سابقه روبرو هستند. بر اساس تازه‌ترین آمار نهاد‌های بین‌المللی، از جمله یونیسف، بیش از ۱۰ میلیون کودک در این کشور از گرسنگی رنج می‌برند و نیاز به کمک‌های فوری دارند.   

منبع:رادیو فرانسه