PEZHVAKEIRAN.COM محسن برهانی: رای دیوان عالی در مورد قبادلو ثابت کرد اجرای حکم ‎مجیدرضا رهنورد اشتباه بود
 

محسن برهانی: رای دیوان عالی در مورد قبادلو ثابت کرد اجرای حکم ‎مجیدرضا رهنورد اشتباه بود

محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، معترضانی که توسط جمهوری اسلامی اعدام شدند

محسن برهانی، حقوقدان و یکی از منتقدان به اجرای حکم اعدام مجیدرضا رهنورد، از معترضان بازداشت‌شده که چند هفته پیش اعدام شد، بار دیگر اشتباه بودن حکم اعدام این جوان بازداشتی را یادآور شد.

برهانی در توییتی با اشاره به متوقف شدن اجرای حکم محمد قبادلو یکی دیگر از معترضان بازداشت‌شده که در خطر اعدام است، نوشت: «دیوان عالی کشور بدرستی با استدلال به اینکه قصاص بر افساد فی الارض تقدم دارد، اجرای حکم محمد قبادلو را متوقف کرد.» این حقوقدان در ادامه تاکید کرد: «بنابراین همانگونه که قبلاً عرض شد اجرای حکم مرحوم ‎مجیدرضا رهنورد اشتباه بود.»

به گفته برهانی، اعدام مجازاتی برگشت‌ناپذیر است «لذا باید احتیاط کرد و به اندک بهانه‌ای، از آن پرهیز نمود.»

این حقوقدان و استاد دانشگاه در ماه‌های گذشته علاوه بر انتقادها از نسبت دادن اتهامات «محاربه» و «افساد فی‌الأرض» به معترضان و صدور احکام اعدام برای آنان، نسبت به پخش «اعتراف اجباری» در صدا و سیما نیز اعتراض کرده و این اقدام را شایسته «مجازات» دانسته بود.

انتقادات او در مورد رویه برخوردهای قضایی و احکام دادگاه‌ها علیه معترضان در ماه‌های گذشته سبب شد تا این استاد دانشگاه تهران، از هیات علمی دانشگاه کنار گذاشته شود.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران با اعلام اخراج محسن برهانی، استاد دانشگاه تهران و حقوقدان منتقد اعدام معترضان، ادعا کردند که «رد صلاحیت» توسط دانشگاه دلیل این اقدام بوده است.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات سراسری ایران که از چهار ماه پیش در جریان است، معترضان را به «گفت‌وگو» دعوت می‌کردند، محسن برهانی، حقوقدان و «دانش‌آموخته حوزه علمیه قم» که صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان را مورد سوال قرار داده بود، از کار خود در دانشگاه تهران اخراج شد.

فشار بر حقوقدانان و وکلای دادگستری هم‌زمان با اعتراضات سراسری ایران شدت گرفته و بنا بر گزارش‌ها، از آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور تاکنون، دست‌کم ۴۴ وکیل دادگستری در بازداشت شده‌اند.

منبع:صدای آمریکا