PEZHVAKEIRAN.COM تحولات ایران؛ نسرین ستوده در میان ۱۰ چهره برگزیده «مدافعین حقوق بشر سال» وزارت خارجه آمریکا
 

تحولات ایران؛ نسرین ستوده در میان ۱۰ چهره برگزیده «مدافعین حقوق بشر سال» وزارت خارجه آمریکا

با وجود گذشت چند ماه از زمان جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد و شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران، واکنش‌های بین‌المللی به سرکوب معترضان همچنان ادامه دارد.
دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در حالی بر دستگیری، بازداشت و احضار فعالین سیاسی، مدنی و دانشجویی اصرار دارند که فشارهای بین‌المللی برای پایان دادن به این رویه همچنین توقف اجرای احکام اعدام نیز رو به افزایش است و کشورهای مختلف از رهبران جمهوری اسلامی بارها خواسته‌اند به روند سرکوب معترضان خاتمه دهند. 
در یکی از آخرین اقدام‌ها در حمایت از اعتراضات ایران، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اول فوریه با انتشار بیانیه‌ای از اعطای جایزه سالانه و جهانی «مدافعان حقوق بشر» به نسرین ستوده خبر داد. در این بیانیه، نام خانم ستوده در کنار ۹ تن دیگر از فعالان حقوق بشری قرار گرفت که «شجاعانه در سراسر جهان» در راه ترویج و دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، مقابله و افشای نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها، اقدام برای حفاظت از محیط زیست، بهبود عملکرد حکومت‌ها و مسئولیت پذیر کردن حاکمان و پایان دادن به معافیت از مجازات آنها مبارزه کرده‌اند.
محمد نورخان از بنگلادش، چیم سیتار از کامبوج و دینگ جیاکسی از چین از دیگر برندگان جایزه امسال هستند.
گزارش‌ها از سیستان و بلوچستان همچنان از افزایش تعداد افراد بازداشتی در هفته‌های اخیر حکایت دارد و نشان می‌دهد مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش دارند با تشدید تدابیر امنیتی، فضا را برای پایان دادن به اعتراضات و ناآرامی‌ها در این منطقه فراهم کنند. 
وضعیت اینترنت همچنان بحرانی گزارش می‌شود و کاربران در داخل ایران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها با دشواری‌های بسیاری رو به رو هستند.
روند افزایش قیمت‌ها هم در بازارهای ایران ادامه دارد و تغییرات دولت برای کنترل قیمت ارز به نظر بی‌نتیجه بوده است.
آخرین اخبار و گزارش‌ها از رویدادهای ایران در روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن (۲ فوریه) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید. 
09:10 AM
نرگس محمدی: مردم خواهان گذار از جمهوری اسلامی هستند
نرگس محمدی، زندانی سیاسی در پیامی از زندانی اوین در واکنش به دریافت جایزه بنیاد «اولاف پالمه» سوئد می‌گوید مردم ایران خواهان گذار از جمهوری اسلامی هستند. 
در مراسم اهدای این جایزه، تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر خانم محمدی پیام او را برای حاضرین قرائت کرد. 
خانم محمدی در این پیام بار دیگر جمهوری اسلامی را یک حکومت استبدادی دانست و افزود: «نظام فعلی در ایران نه تنها تحقق دموکراسی و حقوق بشر در ایران، بلکه صلح، امنیت و توسعه در منطقه را نیز به مخاطره انداخته است.»
او در ادامه با اشاره به سرکوب شدید اعتراض‌های ماه‌های اخیر گفت: «حکومت اسلامی در واقع راهبرد اثرگذاری جنبش‌ها و فعالیت‌های مردم را به دلیل پاسخگو نبودن خود به حاشیه رانده است. همچنین دستگاه ایدئولوژی حکومت با به‌کارگیری تبلیغات وسیع و پرهزینه و سوءاستفاده از سیستم قانونگذاری، تبعیض و نابرابری جنسیتی، قومی، مذهبی و صنفی را به امری رایج و با بار ارزشی مقدس‌گونه تبدیل کرده است.»
این فعال حقوق بشر که در سالهای اخیر بارها دستگیر و بازداشت شده، آخرین بار روز ۲۳ فروردین ماه در منزل خود و از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شد. 
 
 
08:54 AM
معاون قوه قضائيه: «به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از متهمان حوادث اخیر با حکم رهبر آزاد می‌شوند»
محمد مصدق، معاون اول قوه قضائيه می‌گوید، علی خامنه‌ای در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷، «یک سری از متهمان حوادث اخیر را مورد بخشش قرار می‌دهد.»
در سالهای جاری، همزمان با مناسبت‌های مذهبی، رهبر جمهوری اسلامی در نامه‌ای از قوه قضائيه می‌خواهد که تعدادی از زندانیان را آزاد کند البته عموما این مسئله شامل زندانیان سیاسی نمی‌شود و بیشتر روی کسانی که به جرم‌های مالی در حبس هستند، اعمال شده است. 
 
08:17 AM
افزایش بازداشت‌ها و دستگیری‌ها در سیستان و بلوچستان 
پایگاه خبری حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد می‌گوید در یک ماه اخیر دست‌کم ۱۸۵ شهروند بلوچ در زاهدان بازداشت شده‌اند. 
بر اساس این گزاش هویت ۱۲۵ نفر از این افراد احراز شده و در میان آنها ۲۹ نفر زیر ۱۸ سال دارند. 
در هفته‌های اخیر و پس از استمرار اعتراضات در سیستان و بلوچستان، به ویژه پس از نماز جمعه‌های مولوی عبدالحمید، فشارهای دستگاه‌های امنیتی برای سرکوب و کنترل فضا در این استان شدت یافته است. 
 
08:14 AM
نسرین ستوده در میان برگزیدگان سال «مدافعین حقوق بشر» وزارت خارجه آمریکا
وزارت امور خارجه آمریکا نسرین ستوده را به همراه ۹ نفر دیگر به عنوان برگزیدگان «مدافعین حقوق بشر» سال ۲۰۲۳ معرفی کرد. 
در این این بیانیه آمده است که خانم ستوده از وکلای مدافع سرشناس و فعال حقوق بشری پیشرو است که وکالت بسیاری از فعالان بازداشت شده توسط جمهوری اسلامی را برعهده داشته است.
همچنین در ادامه در خصوص فعالیت‌های نسرین ستوده می‌نویسد: «او از سال ۲۰۱۰ بارها بازداشت شده و در سلول انفرادی نیز نگهداری شده و نهایتا در پی دفاع از زنان بازداشت شده به دلیل کشف حجاب اجباری، در مارس ۲۰۱۹ به تحمل ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد».
 
 

منبع:یورو نیوز