طالبان: مواد نفتی بی‌کیفیت به ایران مسترد می‌شود

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه، ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه)  گزارش داد که طالبان چهار نفتکش حامل سوخت وارداتی ایران را به‌دلیل کیفیت پایین به این کشور مسترد کرده است.
به گزارش ایندیپندنت فارسی، باختر نوشت که این چهار نفتکش در  گذرگاه اسلام‌قلعه استان هرات را متوقف شده‌اند.
«اداره ملی استندرد» افغانستان به واردکنندگان مواد نفتی هشدار داده است که اجازه واردات مواد نفتی با کیفیت پایین را نمی‌دهند و آنها باید مواد نفتی با کیفیت را وارد کشور کنند.
در دی ماه سال جاری «اداره ملی نورم و استندرد» (اداره ملی استاندارد)
طالبان اعلام کرد که ۲۶ نفتکش حامل سوخت را دوباره به ایران مسترد کرده است.
این اداره گفته بود که پس از آزمایش نمونه‌ها، کیفیت این محموله نفتی پایین ثابت شد. این اداره از واردکنندگان مواد نفتی خواسته بود که دوباره  مواد نفتی با کیفیت پایین وارد نکنند.
بخشی از مواد نفتی افغانستان از طریق استان‌های هرات، فراه و نیمروز هم‌مرز با ایران وارد می‌شود، اما همواره نگرانی‌های مبنی بر ورود مواد نفتی بی‌کیفیت به افغانستان وجود داشته است.
در نظام جمهوریت مورد حمایت غرب، فساد گسترده در گمرک و شعبه‌های اداره «نورم و استندرد» (اداره ملی استاندارد) در افغانستان وجود داشت.
برخی از واردکنندگان مواد نفتی با پرداخت رشوه مواد نفتی بی‌کیفیت را وارد افغانستان می‌کردند. اما حکومت سابق باوجود تلاش برای مبارزه با فساد و جلوگیری از ورود مواد نفتی، موفق نشد این هدف را محقق کند.
وزارت دارایی طالبان، در مرداد ماه سال‌جاری برای کنترل و کاهش بهای نفت در بازارهای افغانستان با یک شرکت سهامی جمهوری اسلامی ایران قراردادی امضا کرد.
براساس این قرارداد ۳۵۰ هزار تُن نفت از ایران وارد می‌شود.  
ایران با حکومت طالبان روابط نزدیکی دارد. طالبان در طول ۱۷ ماه حاکمیت بر افغانستان تلاش کردند که با جمهوری اسلامی روابط اقتصادی داشته باشند.
با واردات مواد نفتی بی‌کیفیت، آلودگی هوا در کلان شهرهای افغانستان شامل کابل پایتخت افزایش یافته است. برخی از رانندگان نیز می‌گویند که به‌دلیل واردات مواد نفتی بی‌کیفیت خودروهای‌شان آسیب دیده است.

منبع:پژواک ایران