PEZHVAKEIRAN.COM جمهوری اسلامی مدعی شناسایی سازنده ریزپرنده حمله‌کننده به صنایع نظامی اصفهان شد
 

جمهوری اسلامی مدعی شناسایی سازنده ریزپرنده حمله‌کننده به صنایع نظامی اصفهان شد

خبرگزاری «نورنیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران سه‌شنبه یازدهم بهمن مدعی شد که با «آنالیز اجزای بدنه، موتورها، منبع تغذیه و سیستم ناوبری ریزپرنده‌» بکارگرفته شده در جریان حمله جمعه شب به «مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان» سازنده آن «دقیقا» مشخص شده است.

خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران ایران هم با تایید این خبر فاش کرد که «سال 98 نیز این مجموعه کارگاهی مورد حمله چند ریزپرنده» قرار گرفته بود.

با این حال هیچ یک از این خبرگزاری‌ها نام سازنده و طرف حمله‌کننده به این تاسیسات نظامی را اعلام نکردند.

تسنیم همچنین ادعا کرد که حمله پیشین مانند حمله اخیر «ناموفق» بوده است.

پیشتر روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و خارجی تاکید کرد، با وجود ادعاهای ایران حمله پهپادی در اصفهان موفقیت‌آمیز بوده است.

این روزنامه در گزارش خود نوشت، خسارات ناشی از چهار انفجار پیاپی در تاسیسات نظامی اصفهان بسیار بیشتر از آنچه ایران آن را «واردن شدن آسیب جزیی به سقف کارگاه» خواند، بوده است.

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» هم اعلام کرد، برخی رسانه‌های آمریکایی از زبان «مقامات آگاه» این کشور گزارش داده‌اند که حملات پهپادی اخیر به صنایع نظامی ایران در اصفهان کار اسرائیل بوده است.

به گفته این خبرگزاری، روزنامه‌های «وال استریت ژورنال» و «نیویورک تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی و «افراد آشنا با این عملیات» گزارش دادند که اسرائیل پشت این حملات بوده است.

به گفته سی‌ان‌ان، طی سال‌های اخیر چندین انفجار و آتش‌سوزی مشکوک در تاسیسات نظامی و هسته‌ای و کشتی‌های ایران رخ داده است. مثلا، در ژوئیه 2020، مجتمع هسته‌ای نطنز دچار آتش‌سوزی گسترده شد. شورای عالی امنیت ملی ایران بعدا اعلام کرد مقامات ایرانی تصمیم گرفتند به دلیل نگرانی‌های امنیتی، یافته‌های مربوط به دلیل آتش‌سوزی را علنی نکنند.

از سویی، کانال 11 تلویزیون اسرائیل اعلام کرد، دستگاه‌های امنیتی این کشور نگران واکنش جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام از دو حمله پهپادی اخیر در اصفهان و مرز عراق و سوریه هستند و بیم این می‌رود که تهران اقداماتی علیه منافع اسرائیل یا شهروندان اسرائیلی خارج از این کشور انجام دهد.

از جمله سناریوهایی که نهادهای امنیتی اسرائیل احتمال وقوع آن را دارند، تلاش تهران برای حمله به گردشگران یا چهره‌های اسرائیلی در کشورهای دیگر است.

در همین رابطه، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره حملات پهپادی اخیر به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده حمله یا عملیاتی داخل خاک ایران انجام نداده است.

او افزود: «ما گزارش‌های مطبوعاتی را دیده‌ایم، اما به شما اطمینان می‌دهیم که هیچ نیروی نظامی آمریکا حمله یا عملیاتی در داخل خاک ایران انجام نداده است. ما به نظارت بر وضعیت ادامه می‌دهیم، اما چیز دیگری برای ارائه نداریم.»

وزارت دفاع ایران در بیانیه‌ای حمله با استفاده از ریزپرنده که به گفته آن در شامگاه هشتم بهمن 1401 حوالی ساعت 23:30 به یکی از مجتمع‌های کارگاهی این وزارتخانه در شهر اصفهان انجام شده را تائید کرد.

منبع:پژواک ایران