رابرت مالی: آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم ایران نیست

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم ایران نیست به‌ویژه که تجربیات اندوهناک تغییر رژیم‌ها در خاورمیانه را در کارنامه خود دارد.
رابرت مالی در گفت‌وگو با برنامه «هاردتاک» شبکه جهانی بی‌بی‌سی که روز دوشنبه ۱۰ بهمن پخش شد، اظهار داشت: آمریکا باید در کنار مردم ایران بایستد و اقداماتی انجام دهد که مطمئن شود تا جامعه جهانی صدای مردم ایران را می‌شنود.

او در آغاز سومین سال بودن در این مقام، در پاسخ به پرسش این شبکه که آیا اذعان دارد که دیپلماسی آمریکا در ارتباط با ایران شکست خورده است، اظهار داشت: با وجود گام‌های دیگری که آمریکا در ارتباط با ایران برداشت، مانند تحریم‌ها، فشار، مقابله با اقدامات آن در منطقه، به تحرک کشاندن جامعه جهانی در برابر این کشور، ما مذاکرات غیر مستقیم با ایران را دنبال کردیم.

مالی افزود: آمریکا آشکارا گفته است که آماده این مذاکرات است اما همزمان در برداشتن هر گامی برای جلوگیری از رویه تهاجمی ایران، تردید نخواهد کرد.

به گفته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، سخن از «یا دپیلماسی یا اقدامات دیگر» نیست، همه این اقدامات دوشادوش هم انجام می‌شود.

اظهارات مالی یک روز پس از سفر محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر، به تهران منتشر شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفته که وزیر خارجه قطر برای انتقال پیام طرف‌های درگیر در مذاکرات احیای برجام، به تهران رفته بود.

عبدالرحمن نیز خود در تهران گفت آمریکا پیام‌هایی را برای طرف ایرانی ارسال کرده و قطر همه طرف‌ها را به بازگشت به برجام دعوت می‌کند.

سخن از ارسال پیام به ایران در مورد برجام در حالی عنوان شد که مقامات ارشد آمریکا، مانند آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، پس از برخورد خشونت‌بار جمهوری اسلامی با معترضین ایران، پیاپی گفتند که مذاکرات برجام در اولویت دستور کار دولت آمریکا نیست.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چند ماه پیش گفته بود که برجام «مرده» و آمریکا تنها هنوز مرگ آن را اعلام نکرده است.

رابرت مالی در گفت‌وگوی جدید با شبکه جهانی بی‎‌بی‌سی گفت رئیس‌جمهور بایدن «هیچ‌گاه نگفت که دیپلماسی مرده است، هرگز نگفت که احتمال دستیابی به تفاهم با ایران مرده است. ما عکس آن را گفته‌ایم...ماموریت من این است که در تلاش برای راه حل دیپلماتیک باشم...»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پنج ماه اخیر که اعتراضات بی‌سابقه ضد حکومتی در ایران آغاز شده، از سوی شمار زیادی از مخالفان سرشناس جمهوری اسلامی در آمریکا و جهان با انتقادهای تندتر از گذشته روبرو شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز ماه گذشته در آغاز بازگشت خود به قدرت، گفت هنوز اطمینانی ندارد که مذاکرات احیای برجام مرده باشد.

بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه در دیدار با آنتونی بلینکن که به اسرائیل سفر کرده، گفت کشورش از هر چه که در توان دارد برای مقابله با دستیابی ایران به بمب هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در آغاز دیدار با وزیر خارجه آمریکا، دو روز پس از حمله ریزپهپادهای منتسب به اسرائیل علیه مجتمع صنایع نظامی سپاه پاسداران در استان اصفهان ایران بیان شد. گمانه‌زنی‌ها حاکی است که پهپادهای انتحاری ایران در کارخانه‌های نظامی در اصفهان تولید می‌شود.

مالی در مصاحبه با بخش جهانی بی‌بی‌سی در مورد اقدامات و سیاست اسرائیل در قبال ایران گفت آمریکا و اسرائیل هم‌نظر هستند اما تاکتیک‌های دو کشور چیزی نیست که همیشه مورد توافق طرفین باشد.

منبع:پژواک ایران