PEZHVAKEIRAN.COM اورشلیم‌پست: خاورمیانه درگیر یک جنگ پهپادی گسترده است
 

اورشلیم‌پست: خاورمیانه درگیر یک جنگ پهپادی گسترده است

روزنامه اورشلیم‌پست با انتشار گزارشی تحلیلی در روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳، به بررسی تقابل موجود میان کشورهای خاورمیانه در حوزه توسعه صنایع پهپادی پرداخت.


ست فرانتسمن، نویسنده این گزارش تحلیلی، حمله‌های پهپادی شامگاه شنبه به برخی مراکز نظامی متعلق به جمهوری اسلامی در اصفهان را، که تعدادی از منابع خبری معتبر مسئولیت انجام آنها را به اسرائیل نسبت دادند، نشانه‌ای دانست مبنی بر اینکه «جنگ‌های پهپادی در منطقه خاورمیانه» در حال «توسعه» و «گسترش» است.

این گزارش در ابتدا مروری دارد بر تاریخچه‌ استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین در منطقه خاورمیانه. به‌گزارش اورشلیم‌پست، دولت اسرائیل پیشگام استفاده از پهپاد در منطقه خاورمیانه است و سابقه این امر به دهه ۱۹۸۰ می‌رسد.

فرانتسمن می‌نویسد اسرائیل در دهه ۱۹۸۰ از هواپیماهای بدون‌سرنشین به‌منظور ابزاری اطلاعاتی استفاده می‌کرد و با استفاده از این هواپیماها می‌توانست بدون آنکه جان خلبان‌های ارتشش را به‌خطر بیاندازد، اطلاعاتی از مناطقی که درگیری‌های نظامی در آنها جریان داشت به‌دست آورد.

با این‌وجود، از دهه ۱۹۸۰ به این‌سو، صنعت ساخت هواپیماهای بدون‌سرنشین نیز به‌شکل چشمگیری دگرگون شد و ظرفیت‌های آن به مرور زمان بسیار توسعه پیدا کرد؛ توسعه‌ای که فعالیت کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در این صنعت یکی از نشانه‌های قابل مشاهده‌اش به‌حساب می‌آید.

روزنامه اورشلیم‌پست می‌نویسد، توسعه صنایع پهپادی جمهوری اسلامی در حال حاضر بر میدان جنگ اوکراین تاثیرگذار بوده و روسیه توانسته با استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین ساخت حکومت ایران، به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین اقدام کند.

ست فرانتسمن در ادامه این بخش از گزارش خود می‌نویسد، همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ اوکراین این نگرانی را به‌وجود آورده که مسکو در ازای استفاده از پهپادهای ساخت حکومت ایران برخی فناوری‌های نظامی خود را در اختیار تهران قرار دهد؛ فناوری‌هایی که می‌تواند برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند.

در ماه‌های اخیر، و پس از روشن شدن همکاری نظامی تهران و مسکو، بسیاری از مقام‌های کشورهای غربی نسبت به احتمال تقویت بنیه نظامی جمهوری اسلامی هشدار دادند. به‌عنوان مثال دولت فدرال ایالات متحده آمریکا در اواسط ماه دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد روسیه قصد دارد تا در طی یک سال آینده جنگنده‌های سوخو سو – ۳۵ را در اختیار حکومت ایران قرار دهد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز تایید کرد در حال حاضر روسیه دارد خلبان‌های جمهوری اسلامی ایران را برای استفاده از این جنگنده‌ها آموزش می‌دهد.

پس از انتشار این خبر بسیاری از ناظران بین‌المللی اعلام کردند که در صورت تحقق چنین امری، دریافت هواپیماهای سوخو سو – ۳۵ مهمترین محموله نظامی‌ای خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته موفق به تحویل گرفتنش شده است.

اورشلیم‌پست در ادامه گزارش موردنظر می‌نویسد، توسعه صنایع پهپادی متعلق به جمهوری اسلامی ایران نه تنها منافع اوکراین را هدف قرار داده بلکه به‌صورت بالفعل و بالقوه امنیت منطقه خاورمیانه را نیز به خطر انداخته است: پهپادهای حکومت ایران از امنیت نفتکش‌ها در دریای عمان تا منافع نظامی‌های آمریکایی در سوریه و از منافع عربستان سعودی تا اسرائیل، همگی را به مخاطره انداخته است.

ست فرانتسمن در انتهای این گزارش می‌نویسد مجموع این عوامل از «داغ شدن» جنگ‌های پهپادی در خاورمیانه خبر می‌دهد و حملات پهپادی به اصفهان، که روزنامه نیورک‌تایمز در موردش نوشت پهپادهای مهاجم در این حمله از داخل خاک ایران به پرواز درآمدند، یکی از نشانه‌های آن است که بسیار احتمال دارد تا موجب تقویت «پارانویای» مقام‌های تهران شود و آنها به اقدام‌هایی تلافی‌جویانه، از جمله حمله پهپادی به نفتکش‌ها، دست بزنند.

فرانتسمن در انتها می‌نویسد، جمهوری اسلامی ایران همچنین می‌تواند پهپادهای ساخت خود را در اختیار نیروهای نیابتی‌اش در عراق، لبنان، سوریه و یمن قرار دهد تا بدون آنکه به‌صورت مستقیم مسئولیت هیچ اقدامی را بر عهده بگیرد به منافع دشمن‌هایش لطمه وارد کند. از این رو به‌گمان نویسنده مقاله روز دوشنبه اورشلیم‌پست باید در انتظار بالا گرفتن تنش‌های بیشتر پهپادی باشیم: چه در قالب حمله‌های پهپادی نظام جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش و چه در قالب حمله‌های اسرائیل و متحدانش به صنایع پهپادی حکومت ایران.

منبع:پژواک ایران