PEZHVAKEIRAN.COM بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد
 

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا گفت همه گزینه‌ها برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران روی میز است. او امکان اقدام نظامی را رد نکرد. این سخنان پس از حمله به تاسیسات نظامی ایران گفته شد که وال‌استریت ژورنال آنرا به اسرائیل نسبت داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت "همه گزینه‌ها روی میز است". او این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و درجریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد.

سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته وقتی از وی پرسیده شد که آیا این شامل گزینه نظامی نیز می‌شود، بلینکن تکرار کرد: «همه گزینه‌ها روی میز است.» با این حال، او بار دیگر تاکید کرد که ترجیح آمریکا اقدام از مسیر دیپلماسی است و یادآوری کرد که «ایران این فرصت را داشت که به توافق هسته‌ای بازگردد اما آن را رد کرد.»

بیشتر بخوانید:تحریم‌های آمریکا

این سخنان در حالی گفته می‌شود که آمریکا و اسرائیل هفته گذشته آخرین مانور نظامی مشترک خود را در منطقه انجام دادند و شامگاه شنبه هشت بهمن یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان اصفهان هدف حمله پهپادی قرار گرفت. این حمله به اسرائیل نسبت داده شد.

وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که حمله یاد شده "کار اسرائیل" بوده است. دراین گزارش به سفر ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به اسرائیل در هفته گذشته اشاره شده که به نوشته این روزنامه یکی از محورهای آن ایران بوده است.

این روزنامه نوشته است که حمله به تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان "ویژه و موفقیت آمیز" بود. خبرنگار اکسیوس در اسرائيل در توییتی نوشته است که این حمله به تاسیساتی بوده که در ارتباط با برنامه موشکی ایران است و چهار منطقه مختلف در آنجا به طور دقیق مورد هدف قرار گرفته است.

در گزارش آمده است که پهپادها یک کارخانه مهمات سازی در کنار تأسیسات متعلق به مرکز تحقیقات فضایی ایران را هدف قرار دادند که به دلیل فعالیت روی موشک‌های بالستیک تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

وال استریت ژورنال در گزارش خود با اشاره به حمله به تاسیاست أصفهان گفته است که آمریکا و اسرائيل در حال بررسی راه‌های جدیدی برای مهار کردن "بلندپروازی‌های هسته‌ای و نظامی" جمهوری اسلامی هستند. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده پیشتر در تابستان احتمال حمله به عنوان آخرین راه‌حل را رد کرده بود.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این باره به وال استریت ژورنال خودداری کرده است، اما اسرائیل همواره گفته در صورتی که دیپلماسی نتواند برنامه‌های هسته ای یا موشکی تهران را محدود کند، به این اهداف حمله خواهد کرد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفته است هیچ نیروی نظامی آمریکایی در این حمله دخالت نداشته است. او از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرده است.

روز گذشته جروزالم پست نیز نوشت که یک مقام اوکراینی این انفجارها را پیامد همدستی ایران با روسیه خوانده و گفته است که اوکراین به ایران هشدار داده بود. این روزنامه همچنین نوشت که این حملات "موفقیت آمیز" بوده‌اند. 

هم‌زمان امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران از پیام همتای قطری خود برای حل و فصل برجام خبر داده است. او روز گذشته گفت جمهوری اسلامی پیام‌هایی را از طرف‌های مختلف برجامی توسط وزیر خارجه قطر دریافت کرده و از تلا‌ش‌های قطر "برای به‌نتیجه رساندن گفت‌وگوها و توافق برای رفع تحریم‌ها" قدردانی کرد.

از هنگام روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسیده‌است.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

با شروع اعتراضات سراسری در ایران و همدستی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ علیه اوکراین، آمریکا و اروپا بارها تکرار کرده‌اند که اولویت آنها دیگر مذاکرات هسته‌ای نیست و تحریم‌ها علیه ایران را به شدت افزایش داده‌اند. 

منبع:پژواک ایران