PEZHVAKEIRAN.COM راسموس پالودان، هر جمعه تا زمانی که سوئد در ناتو پذیرفته شود، به سوزاندن قرآن ادامه خواهد داد
 

راسموس پالودان، هر جمعه تا زمانی که سوئد در ناتو پذیرفته شود، به سوزاندن قرآن ادامه خواهد داد

رهبر حزب راست افراطی دانمارک، روز جمعه، نسخه ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه و نسخه ای دیگر را در بیرون مسجدی در پایتخت دانمارک به آتش کشید.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی "هارد لاین" دانمارک،  روز گذشته بار دیگر در مقابل یک مسجد و نیز سفارت ترکیه در کپنهاگ، قرآن را به آتش کشیده و قول داد که هر جمعه تا زمانی که سوئد در ناتو پذیرفته شود، این کار را ادامه خواهد داد.

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک، به رسانه های دانمارکی گفت که این حادثه "روابط خوب" دانمارک با ترکیه را تغییر نمی دهد و کپنهاگ قصد دارد با آنکارا در مورد قوانین دانمارک مبنی بر حمایت از آزادی بیان گفتگو کند. وی اعتقاد دارد که اکنون وظیفه دانمارک این است که با ترکیه در مورد چگونگی شرایط "دموکراسی باز" در دانمارک با صحبت کرده و نشان دهد که "بین دانمارک -و مردمش به عنوان یک کشور- و افرادی که دیدگاه‌هایی شدیداً واگرا دارند"، تفاوت وجود دارد.

ترکیه، از سوی دیگر، پس از آن که این فعال ضد اسلام در اعتراضی انفرادی در کپنهاگ دو نسخه از قرآن را سوزاند، سفیر دانمارک را احضار کرده و این کشور را به تایید "جرم نفرت‌محور" متهم کرد.

بنا بر گزارش آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، وزارت امور خارجه این کشور، طی بیانیه‌ای آتش زدن قرآن تحت حفاظت پلیس در مقابل سفارت ترکیه و یک مسجد در کپنهاگ دانمارک را محکوم کرده و با اشاره به تکرار چنین اقدامی این بار در دانمارک،اعلام کرد که "چنین اعمال فجیعی حساسیت میلیون‌ها نفر در اروپا را آزار می‌دهد، عمل همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید می‌کند و حملات نژادپرستانه، بیگانه‌هراسانه و ضد اسلامی را که هر روز در جایی در اروپا رخ می‌دهد، تشدید می‌کند".

سوئد و همسایه خود، فنلاند، در یک انحراف تاریخی از سیاست های غیر متعهد خود، در بحبوحه جنگ در اوکراین به دنبال پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو هستند. اما الحاق آنها مستلزم تایید همه اعضای ناتو است و ترکیه اعلام کرده است که از عضویت سوئد جلوگیری خواهد کرد.

راسموس پالودان، یک فعال راست افراطی است که دارای دو تابعیت دانمارکی و سوئدی می باشد و جمعه گذشته، ٢١ ژانویه نیز در جریان تظاهراتی که در استکهلم پایتخت سوئد به دلیل مخالفت ترکیه با پیوستن این کشور به پیمان اتلانتیک شمالی برگزار شد، نسخه‌ای از قرآن را آتش زده و خشم ترکیه را برانگیخته بود. 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در واکنش به این اقدام، تاکید کرده بود که سوئد دیگر نباید به فکر حمایت آنکارا از الحاق این کشور به ناتو باشد. وزارت امور خارجه کشورهای ترکیه، ایران، پاکستان، اردن، کویت، عربستان سعودی و همچنین سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز اقدام راسموس پالودان را محکوم کردند.

منبع:رادیو فرانسه