PEZHVAKEIRAN.COM نامه انتقادی جمعی از وکلای دادگستری درباره کارگروه ویژه حقوق بشر اسکودا
 

نامه انتقادی جمعی از وکلای دادگستری درباره کارگروه ویژه حقوق بشر اسکودا

دکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)
دکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)
جمعی از وکلای مستقل ساکن ایران در یادداشتی، به نقد و تحلیل فرایند سیستماتیک و ساختارمند فساد در «کارگروه ویژه حقوق‌بشر اسکودا» پرداختند.
در بخشی از این یادداشت که نسخه کامل آن در وب‌سایت کمپین حقوق‌بشر ایران منتشر شده، از مواردی همچون «انتصابی بودن اعضا، مخفی بودن اسامی اعضا برای غیر پاسخگو بودن در مقابل جامعه وکالت برخلاف اساس و شاکله کمیسیون‌های کانون که می‌باید اسامی همراه با تصاویر در سایت رسمی جهت شفافیت پذیرش مسوولیت درج شود، گزینش اشخاص محافظه‌کار و بعضا شناخته شده با پیشینه همکاری، عدم تعیین آیین‌نامه و حدود صلاحیت»، به‌عنوان موارد قابل نقد در عملکرد این کارگروه اشاره شده است.
نویسندگان این یادداشت تایید کرده‌اند که فردی که در حال حاضر«ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلا» را برعهده دارد، «فاقد هرگونه دغدغه حقوق بشری بوده و مرجع تایید صلاحیت ا. برای امکان شرکت در انتخابات کانون وکلا در هر دوره، سازمان اطلاعات سپاه بوده است.»
در این یادداشت وکلایی که در حال حاضر با اسکودا همکاری می‌کنند به سه گروه طبقه بندی شدند. گروه اول «وکلای دارای محکومیت که حکم اجرایی آن‌ها متوقف مانده و با وعده و وعید مورد بهره‌برداری و اعتبارزایی و مدیریت امنیتی واقع شده اند.»
گروه دوم «وکلای دارای وابستگی‌های حکومتی با علقه‌های مذهبی که امکان مدیریت توسط یک حاکمیت دینی را تسهیل می‌نماید و با توجه به مزایایی که دریافت می‌کنند خودشان را به ناآگاهی و ساده‌دلی زده‌اند و اصول اساسی پروتکل وکالتی را عامدانه نقض کرده‌اند» و دسته سوم، «کلای همسو و ساکت که اکثرا ناآگاه هستند و صرفا جهت چیدمان  اشخاص همکار با نهاد امنیتی جذب شده و مطلع نیستند در چه مسائلی با عضویت و همراهی مشارکت کرده‌اند.»
در این یادداشت به نصب غیرقانونی دستگاه‌های شنود و دوربین‌های مخفی در دفتر کار برخی از وکلای عضو اسکودا توسط نهادهای امنیتی اشاره شده و آمده است که این اقدام با هدف «تخلیه کامل اطلاعات» مراجعان صورت گرفته است.
اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران یا «اسکودا» مرجعی‌ است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسیده است. ضرورت تاسیس این نهاد در ابتدا «حفظ استقلال کانون های وکلای دادگستری» و «فعالیت‌های علمی و آموزشی برای وکلای جوان و کارآموزان» تعریف شد، اما با گذشت قریب به ۲۰ سال از تاسیس نهاد «اسکودا»، این مرجع بیش از پیش به نهادی خارج از کانون وکلای دادگستری تبدیل شده است.

منبع:پژواک ایران