تنبیه با شلنگ باعث آسیب شدید به بینایی یک دانش‌آموز دبستانی شد

روزنامه هم‌میهن در گزارشی از یک مدرسه در خاش، سیستان و بلوچستان نوشته است که کتک زدن یک دانش‌آموز توسط معلم پرورشی با شلنگ درمدرسه، باعث آسیب شدید به بینایی این دانش‌آموز دبستانی شده است.
بنا بر این گزارش که در روز شنبه هشتم بهمن منتشر شده، «یکی از چشمان دانش‌آموز روستایی شهرستان خاش در پی تنبیه معلم پرورشی با شلنگ به خون نشست، ۲۰ درصد بینائی‌اش آسیب دید و حالا آب مروارید آورده است.»

روزنامه هم‌میهن در مصاحبه‌ای با «علی محمدزهی»، دانش‌آموز کلاس چهارم که توسط معلم کتک خورده از قول او نوشته که معلم به صورت مستقیم سه ضربه با شلنگ به او زده است. یکی به دست، دومی به سینه و سومی به صورت.

بر اساس اطلاعات مندرج در این گزارش پدر دانش‌آموز مجروح، همان ابتدا تاکید کرد که معلم پرورشی مدرسه به‌طور مستقیم با شلنگ به صورت فرزندش زده و سه روز بعد، مدیر مدرسه که حتی تصویر منتشر شده را ندیده می‌گوید که تنبیه در کار نبوده و معلم از روی شوخی ضربه‌ای به دانش‌آموز به اسم «علی محمدزهی» وارد کرده که به دلیل بی‌احتیاطی خود دانش‌آموز، ضربه به صورتش خورده است.

در ایران خشونت علیه کودکان در سطح وسیعی در مدارس اتفاق می‌افتد، با این حال حکومت هم نقش عمده‌ای در ترویج این خشونت در مدارس ایفا می‌کند. در ماه‌های اخیر بسیاری از مدارس صحنه اعتراضات و اعتصابات دانش‌آموزان بوده است. بنا بر آمار رسمی منابع حقوق بشری تنها در اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، حداقل شصت و چهار کودک جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

همین آمار و گزارش‌های متعدد از نقض حقوق کودکان در سیستان و بلوچستان، نشان از سطح بالای اعمال خشونت علیه کودکان در این استان دارند.

منبع:ایران وایر