PEZHVAKEIRAN.COM «رادیس ویرا تجارت»، نماینده شرکت چینی «تیاندی» در ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد
 

«رادیس ویرا تجارت»، نماینده شرکت چینی «تیاندی» در ایران از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد

اتحادیه اروپا شرکت «رادیس ویرا تجارت» و مدیر آن را به دلیل نقض حقوق بشر از طریق فروش دوربین‌های مداربسته «تیاندی» در ایران تحریم کرد. این شرکت به عنوان تنها نماینده رسمی تیاندی در ایران، به واردات و فروش تجهیزات نظارتی به ارگان‌هایی نظیر سپاه، نیروی انتظامی و بسیج می‌پردازد.
چندی پیش شبکه خبری «ان‌بی‌سی» در گزارش مفصلی به بررسی همکاری تیاندی با نهادهای امنیتی و نظامی ایران با هدف شناسایی معترضان در خیابان‌ها پرداخته بود.
بر اساس این گزارش، تیاندی به عنوان یکی از چهار تامین‌کننده بزرگ دوربین‌های نظارت جمعی در چین، قرارداد پنج ساله‌ای با نهادهای حاکمیتی منعقد کرده است.
ماه گذشته، مدتی پس از آن که خبر تحقیقات سناتورهای ایالات متحده در رابطه با این شرکت چینی منتشر شد، واشینگتن تیاندی را به دلیل فروش دوربین‌های مدار بسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز نقشش در سرکوب مسلمانان اویغور در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.
اتحادیه اروپا در توضیح دلیل تحریم خود، از رادیس ویرا تجارت به عنوان واسطی کلیدی در تامین پیشرفته‌ترین تجهیزات نظارتی برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرده است.
عباس آذرپندار، مدیر منطقه‌ای تیاندی در ایران و همچنین موسس و مدیر‌عامل رادیس ویرا تجارت نیز به دلیل نقشش در سرکوب معترضان خیزش انقلابی و نقض حقوق آن‌ها، به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده است.
اتحادیه اروپا علاوه بر این چند شرکت فن‌آوری و شخصیت‌های مرتبط ایرانی دیگر را نیز به فهرست تحریم‌هایش اضافه کرده است.
«آکادمی راوین» (راوین آکادمی) که خود را به عنوان مجموعه‌ای در زمینه آموزش هک و امنیت سایبری معرفی می‌کند، یکی دیگر از تحریم‌شده‌های اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.
این مجموعه به دلیل فعالیت‌های آنلاین مخرب علیه معترضان به نمایندگی از وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در فهرست تحریم قرار گرفته است.
برخی اطلاعات فنی منتشر شده از سوی کارشناسان نشان می‌دهند عوامل آکادمی رادین از زیرساخت‌های شرکت ابرآروان برای برخی از حملات آنلاین خود استفاده کرده‌اند.
پیش از این ایالات متحده آمریکا نیز راوین آکادمی را به دلایل مشابه به فهرست تحریمی خود اضافه کرده بود.
شرکت «سامانه گستر سحاب پرداز» نیز که از مجموعه‌های شناخته شده و با سابقه در زمینه فیلترینگ اینترنت در ایران به حساب می‌آید، امروز به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شد.
همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری ایران) به دلیل نقش در شنود و جاسوسی از تلفن‌های همراه مردم از طریق سامانه‌ای به نام «سیام» در فهرست تحریم‌های اروپایی قرار گرفته است.
مسلم معین، رییس سازمان فضای مجازی بسیج هم به دلیل فعالیت در زمینه ایجاد محدودیت‌های اینترنتی در کشور از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد.
تیاندی که یکی از برترین تولیدکننده‌های دوربین‌های مداربسته در چین و جهان است در بیش از ۶۰ کشور دنیا نمایندگی فروش دارد و درآمدش در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
پردازنده‌های استفاده شده در سیستم‌های ویدیویی تحت شبکه تیاندی از سوی «اینتل»، غول آمریکایی سخت‌افزارهای کامپیوتری، عرضه می‌شد.
اینتل اما آذر ماه امسال و پیش از اعلام خبر تحریم‌ها، اشاره به نام تیاندی را به‌ عنوان شریک تجاری خود از وب‌سایتش حذف کرده بود.
 

منبع:ایران اینترنشنال