PEZHVAKEIRAN.COM جایزۀ سیمون دو بووآر ۲۰۲۳ اطلاعیه مطبوعاتی
 

جایزۀ سیمون دو بووآر ۲۰۲۳ اطلاعیه مطبوعاتی

جایزه سال 2023 سیمون دو بووار برای آزادی زنان، با یاد ژینا مهسا امینی، به زنان ایران تقدیم میشود
مراسم اهدای جایزه به ریاست خانم سیلوی لو بن دو بووار برگزار خواهد شد
دوشنبه 9 ژانویه 2023، ساعت 11 در خانه امریکای لاتین، به نشانی:
217, bd Saint-Germain – 75007 Paris
جایزۀ سیمون دو بووآر برای آزادی زنان ، از سال 2008، هر ساله به یک شخص یا یک گروه مدافع آزادی و حقوق زنان که در این راه مبارزه می کنند اهدا می شود.
درپی قتل ژینا مهسا امینی پس از دستگیری و بازداشت او در16 سپتامبر 2022 در تهران، فریاد «زن، زندگی، آزادی» در خیابان های ایران و سراسر جهان طنین افکن شده است. سه روز پیش از آن، این دانشجوی 22 ساله اهل کردستان، به جرم بدحجابی و پوشش «نامناسب» توسط مأموران گشت ارشاد دستگیر شد و پس از ضرب و شتم شدید، در بیمارستان درگذشت.
مرگ مهسا جنبش انقلابی بی سابقه ای برانگیخت. زنان در خیابان ها حجاب از سر برگرفتند، به نشانۀ اعتراض گیسو بریدند و به تظاهرات خیابانی پرداختند. جنبش مخالفت زنان با نظام دیکتاتوری اسلامی که با مبارزه علیه حجاب اجباری آغاز شد، با پیوستن جوانان کشور ابعاد سراسری گرفت. این جنبش با وجود ترور، شکنجه، تجاوز جنسی، احکام مرگ و به دار آویختن محکومان همچنان ادامه یافته است.
زمانی که در8 مارس 1979، خمینی زنان ایرانی را به رعایت حجاب اسلامی در اماکن دولتی فراخواند، هزاران تن از زنان در تهران و سایر شهرهای بزرگ به نشانۀ اعتراض به خیابان ها آمدند. سیمون دو بووار در فرانسه بر اساس جهانروایی حقوق زنان، به پشتیبانی از این جنبش اعتراضی پرداخت.
در سال 2009 جایزۀ سیمون دو بووآر، به پیشنهاد شهلا شفیق، از اعضای وقت این جمع، به کمپين «یک میلیون امضا برای لغو قوانین تبعیض آمیز» به پاس شجاعت و ابتکار نوآورانه شان اهدا گردید. فعالان اين جنبش، با تکیه بر قوانین بین المللی حقوق بشر، خواهان لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان بودند و با این هدف به کمپین وسیعی برای جمع آوری یک میلیون امضا دست یازیدند. این جایزه در پاریس به زنده یاد سیمین بهبهانی، به نمایندگی از جنبش یک میلیون امضا اهدا گردید.
شهلا شفیق که در مراسم اهدای جایزۀ سال 2023 ما نیز مشارکت دارد،  نویسندۀ کتاب «ملاقات ايرانی سیمون دو بووآر» است که در سال 2019 به زبان فرانسه انتشار یافت. او در این اثربه خوانش تاثير گذار آثار سیمون دو بووآردر ميان جوانان ايرانی می پردازد که درگير مبارزۀ با سرکوب فرهنگی و مذهبی نظام حاکم هستند.
امروز در ايران، فریاد شعار «زن، زندگی، آزادی!» از سوی هزاران تظاهرکنندۀ زن و مرد سر داده می شود. شورش زنان، به نبرد تمامی یک نسل برای آزادی بدل شده است: هیئت داوران با اختصاص جایزۀ 2023 به زنان ایرانی و به یاد مهسا امینی از این جنبش فراگیر پشتیبانی می کند.
-  در اين مراسم، دريا دادور، خواننده و آهنگساز نامدار ايرانی آهنگ «برای» شروين حاجی پور را اجرا خواهد کرد.
این مراسم در ساعت 18 با بحث و گفتگو در مورد:
«زن، زندگی، آزادی، ایران: انقلابی هستيانه؟»
در اودیتوریوم لوموند در نشانی زیر ادامه خواهد یافت:
67-69 avenue Pierre Mendès- France – 75013 Paris
سخنرانان:
ویرجینی لاروس، روزنامه نگار لوموند- فرزانه میلانی، نویسنده و استاد دانشگاه – شهلا شفیق، نویسنده و جامعه شناس – فوزیا زوواری، نويسنده و رئیس پارلمان نویسندگان فرانسه زبان – صدف اسر، نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی- ترک.
 
Contact Prix Simone de Beauvoir : prixsimonedebeauvoir@gmail.com  / Tel 0662753955

منبع:پژواک ایران