PEZHVAKEIRAN.COM دادخواهی مقابل اوین؛ بازداشت مادری که می‌گوید به دختر ۱۴ ساله‌اش تجاوز شده است
 

دادخواهی مقابل اوین؛ بازداشت مادری که می‌گوید به دختر ۱۴ ساله‌اش تجاوز شده است

کانون حقوق بشر ایران از دستگیری همراه با خشونت مادری خبر داد که مقابل زندان اوین پیگیر وضعیت دختر ۱۴ ساله‌اش بود که ماموران امنیتی او را بازداشت کرده‌اند.
بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، صبح روز پنجشنبه ۸ دی‌، هنگامی‌ که ورودی زندان اوین برای خروج خودروهای حامل زندانیان باز شد، خانمی به سمت ساختمان‌ها دوید و فریاد زد: «دخترم کجاست؟ به دختر ۱۴ ساله‌ام تجاوز شده. دخترم را بدهید.»

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ماموران مقابل بهداری زندان اوین به این مادر رسیدند و او را کتک زدند. در حالی‌ که زندانیان حاضر فریاد می‌زدند و از این مادر می‌خواستند که نام فرزندش را بگوید، چند زندانبان زن با یکی از خودروهای بازداشتگاه بند ۲۴۰ زندان اوین، او را از محوطه زندان خارج کردند.

از هویت این زن و دخترش اطلاعات بیشتری در دست نیست. نهادهای حقوق بشری از شهروندانی که آنان را می‌شناسند درخواست کرده‌اند که در‌این‌باره اطلاع‌رسانی کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند که هیچ‌یک از کودکان بازداشتی خیزش سراسری در زندان‌های بزرگسالان نگهداری نمی‌شوند، اما پیش‌تر درباره نگهداری کودکان بازداشتی در زندان فشافویه خبرهایی منتشر شده بود. اکنون نیز خبر جست‌وجوی مادری به دنبال دختر ۱۴ ساله‌اش در زندان اوین در حالی فراگیر شده که کانون اصلاح و تربیت تهران در منطقه شهر زیبا در غرب تهران است و با زندان اوین فاصله دارد و معلوم نیست چرا یک دختر نوجوان در زندان اوین نگهداری می‌شود. پیش‌تر، یکی از بازداشتی‌ها به روزنامه هم‌میهن گفته بود که در زندان اوین با چند دانش‌آموز در یک ‌بند بوده است.

علاوه بر نگهداری کودکان در زندان‌های بزرگسالان، اخبار مربوط به آزارهای جنسی در زندان‌ها نیز نگران‌کننده است. به‌تازگی نرگس محمدی، فعال مدنی، در نامه‌ای از زندان اوین از تعرض و آزار جنسی بازداشتی‌ها و زندانیان زن در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران پرده برداشت. سازمان زندان‌ها و ستاد حقوق بشر قوه قضاییه این خبر را تکذیب کردند و انسیه خزعلی، معاون رئیسی در امور زنان و خانواده، نیز مدعی شد که نمایندگانش در امور زنان با تمام زندانیان زن گفت‌وگو کرده‌اند و چنین خبری «صحت» ندارد.

با وجود انکارهای مقام‌های حکومتی، شواهد آشکار می‌کند که تعرض و آزار جنسی زنان زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی به رویه‌ای تکراری تبدیل شده است. به‌تازگی کمپین فعالین بلوچ از تجاوز به هفت کودک بازداشتی بدون شناسنامه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه خبر داد و گفت نیروهای اطلاعات سپاه روز جمعه ۴ آذر، به این هفت کودک در یکی از بازداشتگاه‌های زاهدان تجاوز کرده‌اند. یکی از این کودکان به کمپین فعالین بلوچ گفت که ماموران به زبان عربی با یکدیگر صحبت می‌کردند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۸ دی‌، به نقل از مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «اخبار منتشرشده در‌ مورد تعرض به یک بلوچ از اساس کذب است و صحت ندارد.»

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، نیز تاکنون دو مرتبه تجاوز و تعرض جنسی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها را تایید کرده است.

پیش‌تر، هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، به روزنامه نیویورک‌ تایمز گفته بود که دختری ۱۴ ساله به نام معصومه در محله‌های فقیرنشین تهران، پس از دستگیری، به دلیل شدت جراحت ناشی از تجاوز، به بیمارستان منتقل شد و جان باخت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی جزئیات تجاوز شدید به آرمیتا عباسی، معترض ۲۰ ساله، و برخی دیگر از قربانیان تعرض جنسی در زندان‌ها را منتشر کرد.

روزنامه گاردین هم در گزارشی تحقیقی این حقیقت را آشکار کرد که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی عامدانه صورت، چشم، سینه و اندام جنسی زنان را هدف قرار می‌دهند. برخی بازداشتی‌ها نیز اذعان کرده‌اند که از هنگام دستگیری در معرض فحاشی‌ مداوم، آزارهای جنسی، تهدید به تجاوز و تعرض قرار داشته‌اند.

منبع:پژواک ایران