رشد ۸۸ درصدی اجرای اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش سال ۲۰۲۲ میلادی از افزایش ۸۸ درصدی اعدام‌ها در ایران در این سال خبر داد.
هرانا ، ارگان خبری این مجموعه اعلام کرد جمع آوری، تجزیه، تحـلیل و مسـتند سـازی تعداد ۱۳۳۴۲ گزارش از وضعیت حقوق بشر، منتشر شده توسط ۲۶۷ منبع خبری در محدوده سال میلادی ۲۰۲۲، نشان می‌دهد علاوه بر افزایش قابل ملاحظه شمار اعدام‌ها در ایران ،‌ ایرانیان نیز در این مدت با نقض فاحش حقوق بنیادین خود روبرو شده‌اند.
هرانا در این گزارش همچنین اعلام کرده با وجود افزایش ۱۲۸ درصدی گزارش‌های ارسالی حقوق بشری از مناطقی غیر از پایتخت در این سال، جامعه مدنی همچنان «دیدبانی» مناسبی نسبت به سایر نقاط کشور ندارد.
این نهاد حقوق بشری همچنین گزارش داد در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۳۰۴۶ مرتبه گروه‌هایی از شهروندان به دلیل بی‌پاسخ ماندن خواسته‌ها و مطالباتشان در ۳۱ استان تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند که از این میزان ۱۲۸۹ تجمع صنفی، ۲۶۶ تجمع کارگری، ۱۴۹ مرتبه مربوط به شهروندانی بوده که عمدتا به عنوان مالباختگان بازار یا بورس شناخته می شوند، ۱۲۹۷ مورد از تجمعات در حوزه اندیشه و بیان، ۲۶ مورد تجمع صنفی دانشجویی، یک تجمع در حوزه کودکان و ۱۸ تجمع در حوزه محیط زیست بوده است.
علاوه بر تجمعات، همچنین ۹۴ اعتصاب کارگری، ۲۲۵ اعتصاب صنفی و ۳۴۴ اعتصاب غیر صنفی نیز به وقوع پیوسته است.
هرانا با اعلام خبر محکومیت ۹۲ نفر به اعدام در سال ۲۰۲۲ اضافه کرد، در این مدت حکم اعدام ۵۶۵ نفر نیز اجرا شده که ۶ تن از آنها در ملاعام اعدام شده‌اند و از میان هویت‌های مشخص شده اعدام‌شدگان، ۵۰۱ نفر از آن‌ها مرد و ۱۱ تن زن بوده‌اند.
همچنین بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۲ بازداشت فعالین و شهروندان ۱۳۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که شامل ۲۳۹۷۷ شهروند بوده که به دلیل فعالیت‌های مدنی، عقیدتی یا سیاسی به ویژه در سه ماه پایانی سال و همزمان با اعتراضات مردمی در کشور بازداشت شده‌اند.

منبع:پژواک ایران