PEZHVAKEIRAN.COM محمد حاجی رسول‌پور، زندانی سیاسی در اثر شکنجه جان باخت
 

محمد حاجی رسول‌پور، زندانی سیاسی در اثر شکنجه جان باخت

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد محمد حاجی رسول‌پور که در اعتراض‌های بوکان دستگیر شده و در اثر شکنجه به کما رفته بود، در اثر «شدت جراحات وارده ناشی از شکنجه» در بیمارستان قلی‌پور این شهر جان باخت.

به گزارش ایندیپندنت فارسی، محمد حاجی‌ رسول‌پور روز شنبه نهم مهر بازداشت و ۲۵ مهر با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد؛ اما روز چهارشنبه دوم آذر با یورش مامواران به مغازه‌اش در بوکان بار دیگر دستگیر شد. خانواده‌ او در پاسخ به پیگیری‌های خود با این جواب مواجه شدند که او برای مدتی مهمان زندان بوکان است.

محمد حاجی‌ ‌رسول‌پور ۲۰ روز پس از دستگیری مجدد، در اثر شدت جراحت‌های ناشی از شکنجه به کما رفت. یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی به هه‌نگاو گفت: «روز سه‌شنبه ۲۲ آذر با خانواده تماس گرفتند و به آنان گفتند که برای آزادی محمد حاجی‌ رسول‌پور با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی مراجعه کنند؛ اما وقتی خانواده به زندان مراجعه کردند، محمد به کما رفته بود و ماموران او را روی یک ویلچر به آنان تحویل دادند.»

خانواده محمد حاجی‌ رسول‌پور او را به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کردند اما این زندانی سیاسی پنج روز بعد در بیمارستان درگذشت.

این نخستین بار نیست که زندانیان سیاسی در اثر جراحت‌های زیاد ناشی از شکنجه جان خود را از دست می‌دهند؛ هه‌نگاو پیش‌تر گزارش داده بود که در جریان خیزش سراسری اخیر، دست‌کم هشت زندانی در استان‌های کردنشین ایران در اثر شکنجه جان باخته‌اند.

گزارش سازمان‌های حقوق بشری و وکلای دادگستری هم تایید می‌کند که ماموران جمهوری اسلامی ایران با هدف اعتراف‌گیری از معترضان بازداشتی آن‌ها را به‌شدت شکنجه می‌کنند. علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل سیدمحمد حسینی، از متهمان پرونده کشته شدن یک بسیجی، در توییتی خبر داد که موکلش را در زندان با دست‌وپای بسته ضرب‌وشتم کرده‌اند و با میله آهنی و شوکر به قسمت‌های مختلف بدنش ضربه زده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به‌تازگی در گزارشی به نقل از هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران، نوشت که یک دختر ۱۴ ساله به نام معصومه پس از دستگیری به دلیل شدت جراحت‌های ناشی از تجاوز ماموران جمهوری اسلامی ایران در بیمارستان جان باخته است.

پیش‌تر هم منابع حقوق بشری خبر داده بودند شهریار عادلی، معترض ۲۷ ساله اهل سردشت، به دلیل آسیب ناشی از شکنجه هنگام بازداشت در اداره اطلاعات استان آذربایجان غربی، با سپردن قرار وثیقه آزاد و به بیمارستان منتقل شد و در آنجا، جان باخت. در تصاویری که از پیکر او منتشر شد، آثار جراحت مشهود بود.

شادمان احمدی، ۲۳ ساله، نیز پس از بازداشت در شهر دهگلان استان کردستان، در اثر شکنجه جان باخت. سروش پوراحمدی نیز که در کرج ربوده شد، در اثر ضربات وارده حین شکنجه، در بیمارستان جان باخت. نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله اهل خرم‌آباد نیز پس از دستگیری در اثر شکنجه ماموران کشته شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نهادهای امنیتی تاکنون ۵۰۲ تن از جمله ۶۹ کودک را کشته‌اند و بالغ‌ بر ۱۸ هزار و ۴۰۰ معترض را دستگیر کرده‌اند.

منبع:پژواک ایران