دو زندانی سیاسی بلوچ «از جمله یک کودک‌مجرم» در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند

عکسی که کانون حقوق بشر از این دو نفر منتشر کرده است

فعالان بلوچ و منابع حقوق بشری از اجرای حکم اعدام دو تن از زندانیان سیاسی بلوچ از جمله یک کودک‌مجرم در زندان مرکزی زاهدان خبر داده‌اند.

کانون حقوق بشر ایران گزارش داد که حکم اعدام این دو زندانی سیاسی بلوچ به نام‌های محسن قنبرزهی و عین‌الله قنبرزهی، دو روز پس از انتقال به سلول انفرادی، بامداد شنبه، ۱۲ شهریور، انجام شد.

بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، این دو که با هم نسبت خویشاوندی داشتند، به «اقدام علیه امنیت ملی، ارتباط با گروه‌های مخالف نظام و قتل سه مامور نظامی» متهم شده و حکم اعدام آنان از سوی دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی مهدویان صادر شده بود.

به گفته فعالان بلوچ، محسن قنبرزهی متولد سال ۱۳۷۵، در زمان بازداشت در سال ۱۳۹۱ شانزده سال داشت.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، هر دو زندانی در زمان بازداشت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه به شدت شکنجه و مجبور به اعتراف اجباری علیه خود شدند و از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بودند.

اوایل مردادماه، بنیاد عبدالرحمن برومند و سازمان عفو بین‌الملل اعلام کردند که بیش از ۲۵۰ تن طی شش ماه در ایران اعدام شده‌اند و اقلیت بلوچ دارای بالاترین قربانیان اعدام در ایران به نسبت جمعیت خود به شمار می‌روند.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط این دو نهاد، دست‌کم ۶۵ نفر (۲۶ درصد) از اعدام‌شدگان سال ۲۰۲۲ متعلق به اقلیت بلوچ بوده‌اند. این در حالی است که جمعیت بلوچ ایران تنها حدود پنج درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

همچنین ایران یکی از معدود کشورهایی‌ است که حکم اعدام کودک-مجرمان در آن صادر و اجرا می‌شود.

هفته گذشته سایت خبری «حال‌وش» با انتشار اسنادی تایید کرد که محمدحسین علیزاده، تبعه افغانستان که اخیرا حکم اعدام او در زندان قم اجرا شده، در زمان بازداشت کودک-مجرم بوده است.

بنا بر اعلام «سازمان حقوق بشر ایران» آمارهای موجود نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران مسئول ۷۰ درصد از اعدام‌های کودکان طی سه دهه اخیر در دنیا بوده است.

منبع:پژواک ایران