PEZHVAKEIRAN.COM کنفرانس در پاریس: درس های محاکمه و محکومیت حمید نوری
 

کنفرانس در پاریس: درس های محاکمه و محکومیت حمید نوری
محکومیت یکی از عاملان کشتار ۶۷ بر پایۀ اصل صلاحیت جهانی، درس ها و دستاوردها 

در شرایطی که ابراهیم رئیسی، یکی از اعضای اصلی هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷، امروز در مقام ریاست جمهوری اسلامی است، حکم حبس ابد برای حمید نوری، از زیر دستان او، در دادگاه استهکلم نشان داد که چگونه دستگاه قضایی مستقل و صلاحیت‌دار اروپایی قادر است برپایۀ اصل صلاحیت جهانی، فارغ از ملاحظات سیاسی، در خدمت عدالت و امر دادخواهی باشد و جنایتکاران شناخته شده را به پای میز محاکمه بکشاند.
محاکمه حمید نوری تجربه‌ای غنی و ماندگار در عرصه دستیابی به حقوق بشر در عرصه ملی و بین المللی است و به عنوان رویۀ قضایی ابزار مهمی در دست کنشگران حقوق بشر و جنبش دادخواهی در هرکجای جهان خواهد بود.
در سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در ایران، تامل در درس‌های این تجربۀ یگانه و جلب افکار عمومی در فرانسه به دستاوردهای آن در سطح ملی و بین المللی، کنفرانسی به زبان فرانسه در پاریس برگزار می‌شود. ورود برای همگان آزاد است و علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این کنفرانس نام‌نویسی کنند.
جزئیات بیشتر و برنامه کامل این کنفرانس در اطلاعیه بعدی منتشر خواهد شد.
زمان و مکان کنفرانس :
آدینه شانزدهم سپتامبر ۲۰۲۲ ساعت ۱۷تا ۲۱ در شهرداری پاریس
با شرکت :
کریم لاهیجی
 وکیل و حقوقدان شناخته شده در ایران و در مجامع بین المللی حقوق بشر، رئیس فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر
ایرج مصداقی
زندانی سیاسی سابق، پژوهشگر و عامل اصلی دستگیری حمید نوری و برگزاری محاکمه در دادگاه استکهلم- سوئد. کتاب‌ها و نقش او به عنوان شاکی اصلی در این دادگاه، جایگاه ویژه‌ای در حکم نهایی دادگاه دارد.
لادن برومند
 پژوهشگر، و بنیانگذار و عضوهیئت مدیره بنیاد عبدالرحمان برومند. گزارش این بنیاد دربارۀ کشتار ۶۷ یکی از اسناد اصلی مورد استناد در این محاکمه بوده است.
رضا  معینی
زندانی سیاسی سابق، از خانواده جان‌باختگان دهه شصت که هم‌اکنون مسئول بخش ایران و افغانستان و تاجیکستان خبرنگاران بدون مرز است.
آلن داوید
کارشناس فلسفه‌، نماینده کمیسیون ملی  مشاوره درعرصه حقوق بشر، در  Licra- اتحادیه بین المللی علیه راسیسم و یهودی ستیزی.
 شهلا شفیق
نویسنده و پژوهشگر. ازجمله کارهای او که رساله‌ای است در باره زندان سیاسی و اعدام‌های دهه شصت که نخست به زبان فرانسه در سال ۲۰۰۲ منتشر شده است.
در این برنامه، خانم‌ها شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، سوفی بسیس، پژوهشگر و نویسندۀ فرانسوی- تونسی و خدیجه شریف تونسی، شناخته شده در عرصۀ حقوق بشر نیز با پیام‌های ویدیویی همراه ما خواهند بود. لحظاتی را نیز با قطعاتی از هنرمند شناخته شده، مهرداد بران و خوانش شعر از سوی خانم تیسا هنرمند فرانسوی تئاتر خواهیم بود.
در پایان برنامه در بوفه‌ای، از حاضران پذیرایی می‌شود.
از طرف کمیته برگزار کننده
آلن کریمزاده

منبع:پژواک ایران