دست‌کم ۴۵ نفر در تیرماه در ایران اعدام شدند؛ حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی

شاکر بهروز در دی ۹۹ به اتهام قتل یک عضو سپاه به اعدام محکوم شد
شاکر بهروز در دی ۹۹ به اتهام قتل یک عضو سپاه به اعدام محکوم شد
وب‌سایت هرانا که بر نقض حقوق بشر در ایران نظارت دارد، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طی تیرماه ۱۴۰۱، دست‌کم ۴۵ زندانی در کشور اعدام شدند و یک زندانی سیاسی نیز به اعدام محکوم شد.
بر اساس این گزارش که روز شنبه، اول مرداد، منتشر شد، اعدام‌های تیرماه، در چند زندان‌ سراسر ایران از جمله رجایی‌شهر کرج، بروجرد، بیرجند، یزد و دستگرد اصفهان انجام شده است.
همچنین اتهام اغلب کسانی که در تیرماه اعدام شدند، «قتل»، «تجاوز»، «سرقت مسلحانه» و اتهامات مرتبط با مواد مخدر بوده است.
این گزارش می‌افزاید که یک زندانی سیاسی در زندان ارومیه به نام «شاکر بهروز» از سوی شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد و چند زندانی دیگر از جمله یک زن نیز به اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.
پیشتر نهادهای حقوق‌بشری بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ایران نسبت به جمعیت خود بیشترین میزان اعدام در دنیا را دارد.
سازمان حقوق بشر ایران به تازگی اعلام کرده که آمار اعدام در ایران در شش ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده است.
همچنین جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، هشدار داده که جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان یک «ابزار سیاسی» استفاده می‌کند.
برآوردها و گزارش‌ها از میزان اعدام در ایران در حالی است که درباره بخشی از موارد اعدام در ایران اطلاع‌رسانی نمی‌شود و به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد.
تداوم سرکوب آزادی‌های سیاسی و مدنی
در گزارش تیرماه هرانا با اشاره به بازداشت اعضای خانواده‌های جان‌باختگان آبان ۹۸، سه فیلمساز، مصطفی تاجزاده، شهروندان عادی و گردشگران، بر تداوم بازداشت‌ها با هدف سرکوب آزادی‌های سیاسی و مدنی تاکید شده است.
همچنین در این ماه، تعدادی از متهمان پرونده‌های سیاسی برای اجرای حکم زندان‌شان احضار شدند و سخنگوی قوه قضاییه نیز از اجرای حکم زندان جعفر پناهی فیلمساز مطرح ایرانی خبر داد.
هرانا نوشت در ماهی که گذشت، سعید کاوسی‌پور، یک زندانی که بابت جرائم مالی در زندان تهران بزرگ محبوس بود در پی عدم رسیدگی پزشکی و تعلل در اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داد.
در بخش «اقلیت‌های ملی و مذهبی» گزارش ماهانه هرانا آمده است که فشارهای فزاینده علیه این اقلیت‌ها با بازداشت و احضار برخی از شهروندان و فعالان ترک آذربایجانی و بهایی ساکن شیراز ادامه یافت.
علاوه بر نقض حقوق بشر از سوی حکومت، نقض حقوق کودکان و زنان از سوی اعضای خانواده‌ها نیز ادامه داشت.
برای نمونه، بر اساس گزارش هرانا، در تیرماه، یک دختر نوجوان در استان فارس، به دست پدرش با اسلحه شکاری به قتل رسید و مردی در مشهد همسر و مادر همسرش را با ضربات متعدد قمه به قتل رساند.
در زمینه قتل‌هایی که «قتل ناموسی» خوانده می‌شود نیز جمهوری اسلامی به سهل‌گیری در مورد عوامل این نوع قتل متهم است.
همچنین بر اساس گزارش ماهانه هرانا، سرکوب اعتراضات صنفی و کارگری در تیرماه ادامه داشت.
این گزارش می‌افزاید در این ماه، دست‌کم ۱۶۳ تجمع اعتراضی صنفی در سراسر ایران برگزار شد و همزمان بازداشت، احضار و محاکمه فعالان صنفی در چندین شهر رخ داد.
مقام‌های جمهوری اسلامی همواره گزارش‌های نقض حقوق بشر در ایران را که از سوی سازمان‌های مستقل یا بین‌المللی تهیه می‌شود، رد می‌کنند.

منبع:رادیو فردا