ده‌ها جامعه‌شناس و انسان‌شناس خواستار آزادی سعید مدنی شدند

ده‌ها تن از مددکاران اجتماعی، جامعه‌شناسان، انسان‌شناسان، اقتصاددانان و متخصصان علوم ارتباطات با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی سعید مدنی، پژوهشگر علوم اجتماعی، شدند.
به گزارش رادیو فردا، این بیانیه که به امضای چهره‌هایی چون شهلا اعزازی، محمد فاضلی، ناصر فکوهی، پرویز پیران، نیره توحیدی و حسین راغفر رسیده است، با اشاره به نابه‌سامانی‌های اجتماعی امروز ایران یادآوری می‌کند که سعید مدنی با سابقه‌ پژوهشی دیرین خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌تواند به رفع معضلات کمک کند.

بیانیه یادشده می‌گوید، آقای مدنی «با کارهای پژوهشی خود در زمینه‌های اعتیاد، خشونت، روسپیگری، و دیگر آسیب‌های اجتماعی نشان داده است که سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی تا چه حد در ایجاد این معضلات موثرند ... او مجموعه‌ای از سیاست‌های عدالت‌خواهانه، دمکراتیک، و مشارکت‌جویانه را راه حل مشکلاتی می‌داند که جامعه‌ ایران را به مرزهای فروپاشی اجتماعی رسانده است».

سعید مدنی روز ۲۶ اردیبهشت به اتهام «ارتباط مشکوک خارجی» و «اقدامات ضدامنیتی» بازداشت شد. این جامعه‌شناس قبلا نیز چندین بار در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ به اتهام‌های سیاسی بازداشت و محکوم شده بود.

امضاکنندگان بیانیه در ادامه گفته‌اند: «ما پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی، جامعه‌شناسان، انسان‌شناسان، اقتصاددانان، و سایر دست‌اندرکاران کاهش آسیب‌های اجتماعی از سخنان و نوشته‌های دکتر سعید مدنی بسیار آموخته‌ایم و معتقدیم که انسان‌های شریف، دردآشنا، و متخصصی چون ایشان نباید پشت میله‌های زندان باشند.»

این بیانیه در نهایت از مقامات ایران می‌خواهد که نه تنها آقای مدنی را آزاد کنند بلکه رویکردها و راه‌حل‌های پیشنهادی او برای مشکلات و معضلات اجتماعی را جدی بگیرند.

«جنبش‌های اجتماعی و دموکراتیزاسیون»، «خشونت علیه کودکان در ایران»، «درباره اعدام» و «اعتیاد در ایران» از جمله کتاب‌های سعید مدنی است.

منبع:رادیو فردا