معلمان بازداشت شده با هدف پرونده سازی امنیتی تحت فشار هستند

هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازجویی و تحت فشار قرار دادن معلمان بازداشت‌شده، وکیل آن‌ها از پیگیری قضایی اتهامات مطرح‌شده علیه موکلانش از جمله همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی خبر داد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در گزارشی در روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی، معلمان بازداشت‌شده طی روزهای گذشته، تحت بازجویی‌های شدید برای القای اتهامات غیر صنفی قرار گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، فعالان صنفی نام‌برده تاکنون در مقابل پرونده‌سازی‌های واهی از مواضع صنفی خود محکم دفاع کرده‌اند.
با وجود روشن نشدن وضعیت دقیق آموزگاران بازداشت‌شده و تداوم بازجویی از آن‌ها در روزهای گذشته برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت ایرا،ن اتهاماتی را از جمله همکاری آن‌ها با سازمان مجاهدین خلق که جمهوری اسلامی از آن با عنوان گروهک منافقین نام می‌برد، مطرح کرده‌اند.
در واکنش اتهامات مطرح‌شده، حسین تاج وکیل این معلمان در گفت‌وگو با شرق ضمن رد آن‌‌ها از پیگیری قضایی این موضوع خبر داده و گفته است: نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی که بی‌شمار رفتارها یا گفتارها در فضای مجازی را رصد و با تعیین مصادیق متعدد جرم‌انگاری می‌کنند، هیچ توجیهی در عدم‌برخورد قاطع با چنین افرادی ندارند.
او در ادامه افزوده است: باید این سؤال را از خود بپرسیم؛ در موقعیتی که متهمان در بند امنیتی بازداشت‌ و در مرحله بازجویی در اختیار نهاد امنیتی هستند و هیچ‌کدام از خانواده‌ها، وکلا و خبرنگاران کوچک‌ترین دسترسی به پرونده ندارند، چگونه ممکن است برخی افراد با اطمینان اطلاعات پرونده‌ را منتشر ‌کنند.
آقای تاج درباره آخرین وضعیت آقایان حبیبی، باغانی، بداقی و ابراهیمی هم گفته است که پس از بازداشتِ فعالان صنفی معلمان از دهم اردیبهشت تاکنون پاسخ روشنی به پیگیری‌ خانواده‌‌ها داده نشده‌ است.
وکیل معلمان بازداشت‌شده در ادامه گفته است که متأسفانه امکان ورود وکلا به پرونده نیز به استناد تبصره ماده ۴۸ از قانون آیین دادرسی کیفری وجود ندارد و فقط وکلایی معتمد قوه قضاییه هستند می‌توانند در این مرحله ورود کنند.
شورای هماهنگی هم در اطلاعیه خود آورده است:
آقایان رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و علی‌اکبر باغانی، طی روزهای گذشته، تحت بازجویی‌های شدید برای القای اتهامات غیر صنفی قرار گرفته اند. نیروهای امنیتی به سیاق همیشگی برای این کنشگران صادق صنفی اتهامات ساختگی و دروغین را در دستور کار قرار داده اند‌ و در مسیر پروژه‌سازی و پرونده‌سازی‌های واهی پیش رفته و درصدند این فعالان صنفی خوشنام را به شکلی ناجوانمردانه، به مسائل غیر صنفی ارتباط دهند.
خوشبختانه بنا بر اخبار دریافتی دوستان بازداشتی از مواضع صنفی خود محکم دفاع کرده اند.
آمران و دست‌اندرکاران این روشِ کثیف، باید بدانند که این روش نخ‌نما شده و چنین وصله‌های ناجور هیچ‌گاه مورد پذیرش مردم ایران، به‌خصوص فرهنگیان نبوده و نیست.
معلمان ایران در تجمع روز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت این بار نیز با حمایت حداکثری از معلمان بازداشتی هیئت منصفه واقعی را پیرامون پرونده معلمان بازداشتی به منصه ظهور می گذارند.
چنین اتهاماتی، اصطلاحاً وصله‌های “لایتچسبک” هستند و به‌ این بزرگان نمی‌چسبد‌.

منبع:پژواک ایران