اعدام ۶ نفر از جمله یک زن در قم و زاهدان

رسانه‌های حقوق بشری ایران از اجرای حکم اعدام ۶ زندانی از جمله یک زن در زندان‌های زاهدان و قم در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت خبر داده است.
کمپین فعالین بلوچ گزارش کرده است که حکم اعدام چهار زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد که یکی از آنها زن بوده است.

هویت سه مرد که همگی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، غفور حسن‌زهی، هادی سرگزی و منصور شاگزی اعلام شده است.

کمپین فعالین بلوچ هویت زن اعدام شده در زاهدان را نیز با نام فامیل «شاهوزهی» اعلام کرده است.

این کمپین به نقل از یک منبع مطلع نوشته دستکم حکم اعدام ۸۰ زندانی در زندان مرکزی زاهدان صادر شده و در خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارند.

سازمان حقوق بشر ایران هم گزارش کرده که حکم دو زندانی به‌نام‌های یوسف نادری و ابوالفضل حسن‌مردای که یکی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) و دیگری با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی قم به اجرا درآمده است.

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، ابوالفضل حسن‌مردای در بهمن ماه سال ۹۶ در جاده قم به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شد. یوسف نادری نیز از ۴ سال پیش به اتهام قتل بر سر اختلافات مالی و درگیری بازداشت و به قصاص محکوم شده بود.

بر اساس گزارش‌ سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۰ تعداد ۲۵ نفر با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده بودند. این در حالیست که اعدام این دست از زندانیان در سال ۲۰۲۱ با افزایشی چشمگیر به ۱۲۶ نفر رسید.

منبع:پژواک ایران