محکومیت سنگین سه مسیحی در ایران به اتهام تشکیل کلیسای خانگی

سه شهروند مسیحی در ایران به اتهام «تشکیل کلیسای خانگی» از سوی دادگاه انقلاب تهران به احکام سنگینی محکوم شدند.

سایت «ماده ۱۸» که یک سازمان مردم‌نهاد حامی مسیحیان تحت آزار در ایران است روز ‍پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت هویت یکی از این شهروند را انوشاوان آودیان اعلام کرده و آورده است که او به اتهام «تشکیل و اداره گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ده سال زندان و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است.

«ماده ۱۸» هویت دو شهروند دیگر را عباس سوری و مریم محمدی، نوکیشان مسیحی اعلام کرده و گفته است که هر یک از آنها نیز به اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی» به ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی، ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و ده سال عدم حق عضویت در گروه‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شده‌اند.

بر اساس این گزارش آقای سوری و خانم محمدی همچنین ممنوع‌الخروج و به مدت دو سال مجبور به زندگی خارج از محدوده استان تهران و استان‌های همجوار شده‌اند.

به گزارش «ماده ۱۸»، این سه نفر از جمله ۱۸ شهروندی بوده‌اند که ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ در حالی که در خانه یک شهروند مسیحی در محله نارمک تهران گرد آمده و مشغول عبادت بودند با یورش ۳۰ مامور وزارت اطلاعات، بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شدند.

ایمان سلیمانی وکیل آقایان محمدی و آودیان درباره احکام صادره در مورد موکلانش به هرانا گفته است که «هیچ‌گونه توجهی به دفاعیات صورت نگرفته» و «گردش کار ضابطین عیناً به‌عنوان رای صادر شده است.»

هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی آیین مسیحیت را به رسمیت شناخته است، در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدودیت‌های گسترده‌ای را برای اقلیت‌های مذهبی و تبلیغ سایر ادیان و مذاهب جز شیعه در ایران اعمال کرده‌اند.

چند سازمان حقوق بشری از جمله سازمان بین‌المللی «میدل ایست کانسِرن» و «آرتیکل ۱۸» در گزارشی که اوایل بهمن ۱۴۰۰ منتشر کرده بودند از «مجازات به دلیل ایمان» و ادامه «نقض گسترده» حقوق جامعه مسیحی ایران با وجود «انکار» مقامات جمهوری اسلامی خبر داده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مسیحیانی شده بودند که با «اتهامات ساختگی» در بازداشت به‌ سر می‌برند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در بهمن ۱۴۰۰ از بازداشت دست‌کم ۵۳ مسیحی در سال گذشته میلادی خبر داده بود.

منبع:پژواک ایران