PEZHVAKEIRAN.COM علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم شدند
 

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم شدند

علی یونسی و امیرحسین مرادی
علی یونسی و امیرحسین مرادی
دو سال پس از بازداشت امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان دانشگاه شریف، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب، این دو را هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم کرد.
مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی، صدور احکام اولیه برای این دو دانشجوی نخبه را تایید کرد و گفت: "قطعا به رای سنگین صادر شده اعتراض خواهیم کرد."
امیر حسین مرادی و علی یونسی، که اکنون هر دو ۲۲ ساله هستند، در فروردین ۱۳۹۹ با خشونت بازداشت شدند. این دو پس از ماه‌ها بازجویی و در انفرادی، همچنان "در بند امنیتی نگهداری می‌شوند و با چشم‌بند تردد می‌کنند." علی یونسی و امیرحسین مرادی، مدتها از داشتن وکیل محروم بودند.
علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر، دارنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶، و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ هستند.‌
مقام‌های قضایی در ایران این دو را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق متهم کرده‌اند، اتهامی که نزدیکان آنها به شدت تکذیب می‌کنند.
حکم اولیه: ۱۶ سال حبس تعزیری
آقای نیلی، حقوقدان و وکیل علی یونسی درباره جزئیات رای دادگاه به سایت خبری امتداد گفت: "عناوین اتهامی این دو جوان نخبه در کیفرخواست: افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام" بوده است.
به گفته آقای نیلی دادگاه اتهام "افساد فی‌الارض را درست ندانست" و عملکرد منتسب به این دو دانشجو را "تخریب" دانست و از این بابت هر یک از آنها را به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
این دو همچنین بابت "اجتماع و تبانی هر یک ۵ سال زندان" و از بابت "فعالیت تبلیغی علیه نظام" هم به یک سال زندان محکوم شدند که در مجموع حکم ۱۶ سال زندان برای آنها صادر شده که حکم اشد، یعنی ۱۰ سال قابل اجرا خواهد بود."
رای دادگاه بر اساس اقرارهای دو جوان
آقای نیلی می‌گوید که در این پروند "مستنداتی وجود ندارد" و رای دادگاه بر اساس "اقرارهای" علی یونسی و امیرحسین مرادی صادر شده است.
آقای نیلی می‌گوید که بعدها که این دو از انفرادی خارج شدند به بازپرس می‌گویند که "اقرارهایشان تحت فشار مطرح شده و مورد قبول آنها نیست."
به گفته آقای نیلی "مستندات" ادعاهای نسبت داده شده به موکلین، "اقرار این دو جوان بعد از حدود ۵۰ روز انفرادی، بدون هیچ تماس تلفنی و بدون حق دسترسی به وکیل بوده است."
مصطفی نیلی می‌گوید که علی یونسی و امیرحسین مرادی به انجام انفجارهایی در سطح شهر متهم شدند اما "هیچ مدرک و گزارش پلیس درباره وقوع آن وجود ندارد و تنها مستند آن اقاریر اخذ شده از موکل و هم‌پرونده‌ای او است."
او می‌گوید: بر اساس آنچه در پرونده مطرح شده "۲۱ مورد عملیات و انفجار توسط این جوانان اتفاق افتاده که از میان این تعداد، تنها در ۷ مورد، مدارک، مستندات و گزارش پلیس در پرونده وجود دارد. از این ۷ مورد، یک مورد داریم که فرد دیگری از بابت ارتکاب آن عملیات، در پرونده دیگری محاکمه و محکوم شده است و اکنون در زندان اوین است"
عکس از توییتر رضا یونسی، بردار علی یونسی
سه سال پیش از بازداشت؛ علی یونسی، برنده مدال طلا المپیاد جهانی نجوم/عکس از توییتر رضا یونسی، بردار علی یونسی
ایرادات پرونده؛ "نقض مکرر قانون"
به گفته آقای نیلی، در این پرونده از ابتدا و به کرات از سوی ضابطان که ماموران وزارت اطلاعات بودند "نقض قانون و حقوق موکلین اتفاق افتاده است" و حتی پس از اینکه پرونده به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب ارجاع شد، "قاضی ایراداتی را مطرح کرده است."
از جمله قاضی پرونده با توجه به درخواست متهمین برای بررسی شرایط بازجویی و مساله "اقرار تحت فشار" از دادسرا و نهاد امنیتی، فیلم‌های جلسات بازجویی را خواسته بود.
اما به گفته آقای نیلی فیلم ارائه شده به دادگاه که در جلسه دادگاه پخش شده، فیلمی بوده که "پس از پایان دوران بازجویی متهمین در ساختمان مدرسه زندان اوین ضبط شده و کاملا مشخص بود که یک فیلم حرفه‎‌ای با یک ساختار حرفه‌ای است."
آقای نیلی می‌گوید که این فیلم "همان فیلمی است که بخش‌هایی از آن توسط خبرنگار خبرگزاری فارس و در توییتر منتسب به این خبرگزاری در سال گذشته منتشر شده بود."
او گفت که حتی قاضی دادگاه هم "اذعان" کرده که این فیلم ارتباطی به آنچه که دادگاه خواسته نداشته است.
روز هفدهم آذرماه پارسال، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نزدیک به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس فیلم کوتاهی از اعترافات علی یونسی و امیرحسین مرادی و تصاویری درباره نحوه ساختن بمب و خمپاره منتشر کردند.
انتقاد وکیل علی یونسی از مطلع بودن"خبرگزاری همسو با نهادهای امنیتی" از رای دادگاه
این وکیل دادگستری با انتقاد از اینکه حکم صادره این "پرونده امنیتی" ابتدا از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود، گفت: "امروز (دوشنبه ۵ اردیبهشت) وقتی ساعت ۱۲ از دادگاه خارج شدم با روشن کردن تلفن همراه خود متوجه شدم که خبرگزاری تسنیم خبر محکومیت موکل من و میزان محکومیت آنها را منتشر کرده است."
او در مصاحبه با امتداد گفت: "در حالی که ما وکلا بدون حق داشتن یک نسخه از رای صادره، باید مانند دوران مدرسه از روی رای صادره رونویسی کنیم" چطور خبرنگار یک "خبرگزاری امنیتی" جزئیات رای را کامل و صحیح داشته و آن را منتشر کرده است.
آقای نیلی این سوال را مطرح کرد که چه کسی این اطلاعات را در اختیار خبرگزاری‌های همسو با نهادهای امنیتی قرار می‌دهد؟"
علی یونسی و امیرحسین مرادی، در مقطعی از بازداشتشان در حالی که حتی اجازه ملاقات با خانواده نداشتند به دانشگاه برده شدند و در مقابل چند نفر از مسئولان و نمایندگان تشکیلات دانشجویی وادار به اعتراف علیه خود شدند.
دادگاه‌های نمایشی و اعترافات تلویزیونی در جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد اما این اولین بار بود که چنین کاری در حضور دانشجویان و استادان دانشگاه انجام شد.

منبع:بی بی سی