PEZHVAKEIRAN.COM بازداشت کاظم هوت، پارکور کار و ویدیوبلاگری که گاندوها را نجات می‌دهد
 

بازداشت کاظم هوت، پارکور کار و ویدیوبلاگری که گاندوها را نجات می‌دهد


««کاظم هوت» کجا است؟ این سوالی است که در چند روز اخیر از سوی کاربران شبکه‌های مجازی بارها مطرح شده است.

کاظم هوت، جوان ۲۰ ساله‌ای که در دشت‌های بلوچستان پارکور کار می کند، گاندوهای اسیر‌شده در کانال‌های آب و کرت‌های مزرعه‌ها را با دوستانش نجات می‌دهد، زباله‌های رها شده در طبیعت را جمع می‌کند و از فقر و محرومیت مردم بلوچستان ویدیو می‌سازد، روز هفتم اسفند ۱۴۰۰ برای انجام کاری شخصی به چابهار رفته بود که در خیابان توسط نیروهای امنیتی ربوده شد.

او از آن روز با خانواده‌ خود تماسی نگرفته و تنها با پی‌گیری‌های خانواده‌اش مشخص شده است که بازداشت و به زندان زاهدان منتقلش کرده‌اند.

کاظم هوت کیست؟ اتهامش چیست و چرا نیروهای امنیتی او را بازداشت کرده‌اند؟ «ایران‌وایر» با «مسعود رئیسی»، فعال حقوق بشر بلوچ و یک منبع نزدیک به خانواده هوت در مورد کاظم گفت‌وگو کرده‌ است:

***

کاظم هوت کیست؟

«کاظم هوت» جوانی ۲۰ ساله، اهل روستای «نلینت»، بخش «باهو»، از تابع شهرستان «دشتیاری» در جنوب‌شرق استان سیستان و بلوچستان است. او ویدیو‌بلاگر است و در اینستاگرام و یوتیوب فعالیت می‌کند. کاظم هوت در بخش معرفی صفحه اینستاگرامش که بیش از ۳۰ هزار دنبال‌کننده دارد، خود را «پسری از دیار مردمان آفتاب» و «یکم ماجراجو و کنجکاو» معرفی کرده است.

در ۳۱ پستی که او در این صفحه منتشر کرده است، هر یک به نحوی رد پایی از زیبایی و طبیعت بلوچستان، اهمیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش، تفریح و ورزش را در خود دارند.

یک منبع مطلع درباره شخصیت کاظم هوت به «ایران‌وایر» می‌گوید: «کاظم یک پسر عادی بلوچ و البته ماجراجو است؛ ورزش می‌کند، طبیعت و حیوانات برایش مهم هستند و معتقد است خود ما بلوچ‌ها باید در نگه‌داری از آن‌ها کوشا باشیم چون کسی برای بلوچستان کاری نمی‌کند.»

این فرد نزدیک به خانواده هوت می‌گوید: «کاظم دانشجو است و در دانشگاه چابهار رشته مهندسی مکانیک می‌خواند.»

این شخص مطلع هم‌چنین با اشاره به دغدغه‌های اجتماعی این فعال محیط زیست جوان می‌گوید: «کاظم به مردم بلوچستان عشق می‌ورزد. او در کنار زیبایی‌های بلوچستان و تلاش برای آموزش مردم برای حفظ طبیعت و حیات‌وحش، سعی می‌کند از فقر و تهیدستی مردم بلوچ هم بگوید تا همه بدانند فقر مردم بلوچستان ذاتی نیست. چند وقت پیش ویدیویی ساخت با عنوان قرن بیست و یکم در بلوچستان که در آن درباره شرایط زندگی یک خانواده بلوچ صحبت کرده بود. این ویدیو بازتاب خوبی داشت و خیلی دیده شد.»

اشاره این فرد نزدیک به خانواده هوت به ویدیوی کوتاهی است که کاظم بهمن امسال در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود. در این ویدیو، او با به تصویر کشیدن شرایط زندگی یک خانواده بلوچ که مجبورند برای آوردن آب آشامیدنی خود چهار کیلومتر مسافت تا نزدیک‌ترین روستا را بپیمایند و از طریق کشاورزی در سال‌های پرباران امرار معاش می‌کنند، اطلاع‌رسانی کرده است.

او در توضیح این ویدیو نوشته است: «آن‌چه که در قرن ۲۱ام در گوشه‌هایی از بلوچستان اتفاق می‌‌افتد و ما بی خبر هستیم. بله، هنوز هم در بلوچستان مکان‌هایی وجود دارد که چیزهایی به نام برق، آب لوله کشی، تحصیلات و مسکن تعریف نشده‌اند. باید دست به دست هم داد تا بلوچستان آباد شود.»

کاظم هوت به چه دلیلی بازداشت شده است؟

درباره دلیل بازداشت کاظم هوت توضیحی داده نشده است و حتی هنوز به طور دقیق مشخص نیست نهاد بازداشت کننده این فعال محیط زیست و ویدیوبلاگر کیست. با این حال، گمانه‌هایی در این خصوص مطرح می‌شود.

در یکی از آخرین پست‌های اینستاگرام کاظم، او از این‌ که یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده، گفته است. این ویدیوبلاگر جوان و فعال محیط زیست هم‌چنین گفته که در ابتدا فقط یک گوشی موبایل داشته ولی به تازگی توانسته است یک پهپاد هم بخرد و ویدیوهای بهتری تهیه کند. در آخر هم از حمایت همراهان خود تشکر کرده است.

البته او در برخی دیگر از ویدیوهایش، در عین تحسین زیبایی شهرها و روستاهای بلوچستان، از مسایلی مانند آلودگی‌، محرومیت در زمینه زیرساخت‌های شهری و مشکلات محیط زیستی مانند توفان‌های شن و بی‌عملی مسوولان محلی نیز انتقاد کرده است.

در یکی دیگر از ویدیوهایی ساخته شده توسط کاظم که عنوان «آپ» یا همان آب را دارد، این فعال محیط زیست جوان با شرح زندگی کشاورزان بلوچ در نقاط جنوبی استان سیستان و بلوچستان، از برنامه‌های مدیریت آب در این استان انتقاد کرده است.

او به طور ضمنی از ساخت دو سد در بالادست رودهایی که منشا جلگه حاصل‌خیز جنوب بلوچستان بوده‌اند، از سخت‌تر شدن زندگی شهروندان در این بخش از بلوچستان پرده برداشته است.

اما منبع نزدیک به خانواده هوت که با «ایران‌وایر» گفت‌وگو کرده، معتقد است این فعال محیط زیست کاری نکرده است که نیروهای امنیت بخواهند او را بازداشت کنند. / ایران وایر

منبع:ایران وایر