PEZHVAKEIRAN.COM نه به رژیم رکورددار اعدام در ایران!
 

نه به رژیم رکورددار اعدام در ایران!

كميته مبارزه برای آزادی زندانيان سياسی به‌ همراه دو نهاد و سازمان حقوق بشری دیگر در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام (دهم اکتبر)، اجرای حکم اعدام در جمهوری اسلامی ایران را «جنایت سازمان‌یافته دولتی» خواند.

در بخشی از این بیانیه که روز پنج‌شنبه، هشتم مهر، در وب‌سایت کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی منتشر شد، آمده است: «ما از همه مردم در ایران و جهان می‌خواهیم که به مناسبت روز جهانی اعدام، صدای اعتراض خود را علیه رژیمی که حیاتش به اعدام گره خورده است، بلندتر کنند و جلوی این توحش افسارگسیخته دولتی را بگیرند.»

کمیته بین‌المللی علیه اعدام و کمپین برای آزادی کارگران زندانی از دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این بیانیه همچنین با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی افراد «بی‌گناه» از جمله «مخالفین سیاسی» را اعدام می‌کند، اجرای این مجازات در ایران را «صدبار جنایت‌کارانه‌تر» دانسته است.

امضاکنندگان تصریح کردند: «اعدام در جمهوری اسلامی به معنای دشمنی با آزادی‌های سیاسی و مدنی شهروندان و حقوق پایه‌ای آن‌ها در برپایی اعتراض، تجمع و تحزب و تشکل‌یابی است.»

گزارش نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نشان می‌دهد قوه قضاییه جمهوری اسلامی در دوره یک‌ساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دست‌کم ۲۳۶ نفر را اعدام کرده است. در همین حال، حکم اعدام ۹۵ تن دیگر نیز صادر شده است.

در میان اعدام‌شدگان، نام دو کودک-مجرم به چشم می‌خورد.

ایران از لحاظ سرانه جمعیت رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد و این در حالی است که گفته می‌شود «بیش از ۷۲ درصد» اعدام‌ها در ایران به صورت «مخفیانه» انجام می‌شود و از سوی دولت و قوه قضاییه در این زمینه اطلاع‌رسانی رسمی نمی‌شود.

منبع:پژواک ایران