مدال طلای المپیک بر گردن محمدرضا گرایی + عکس او در کنار نوید افکاری

gold_080321.jpgصدای آمریکا - محمدرضا گرایی، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایران در وزن ۶۷ کیلوگرم، با برتری قاطع ۹ بر یک مقابل حریف اوکراینی مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ را تصاحب کرد.
گرایی در مسابقه‌های پیشین حریفانی از کلمبیا، آلمان، و گرجستان را شکست داده بود.
پیش از این، در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ که در توکیو ژاپن جریان دارد، جواد فروغی در رشته تیراندازی مدال طلا گرفت و محمدهادی ساروی نیز به در وزن ۹۷ کیلوگرم رشته کشتی فرنگی به مدال برنز دست یافته بود.
بدین ترتیب، تیم کشتی فرنگی ایران در المپیک ۲۰۲۰ با سرمربی‌گری محمد بنا به یک مدال طلا و یک مدال برنز دست یافت.
محمدرضا گرایی، کشتی‌گیر اهل شیراز است که بنا بر گزارش‌ها با نوید افکاری، کشتی‌گیر معترضی که در شهریور گذشته اعدام شد، هم‌تیمی بود و تمرین می‌کرد. او در آستانه اعدام نوید افکاری، با انتشار عکسی مشترک با او در شبکه‌های اجتماعی، از او حمایت کرده بود، اما سپس اعلام کرد که «در جریان اصل پرونده نبودم.»
afkari-geraei.jpeg
محمدرضا گرایی در کنار نوید افکاری
 
***

 
 
المپیک توکیو؛ علی داودی در وزنه‌برداری مدال نقره گرفت
بی بی سی - علی داودی، وزنه بردار ایرانی در دسته فوق سنگین المپیک توکیو مدال نقره گرفت. داودی با ۶ ورزشکار از کشورهای جمهوری چک، سوریه، هلند، نیوزیلند، گرجستان و ترکمنستان رقابت کرد.
medal.jpgاو در حرکت اول یک ضرب ۱۹۱ کیلو، حرکت دوم ۱۹۶ و حرکت سوم ۲۰۰ کیلوگرم را مهار کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت.
داودی تلاش خود در حرکت دو ضرب را با انتخاب وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی آغاز کرد و موفق به مهار آن شد. او در تلاش دوم نتوانست از پس وزنه ۲۴۰ کیلوگرمی برآید، اما در بار سوم وزنه ۲۴۱ کیلوگرمی را بالای سر برد. داودی به این ترتیب با ۲۰۰ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۴۱ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۴۱ کیلوگرم به مقام نقره دست یافت.
در رقابت‌های این دسته لاشا تالاخادزه، ورزشکار نامدار گرجستانی با ۲۲۳ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۴۶۵ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۴۸۸ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت و رکورد المپیک را شکست. او همچنین رکورد جهان در هر سه بخش را نیز ارتقا داد.
مدال داودی اولین نقره کاروان ایران در المپیک توکیو و چهارمین مدال در مجموع بود. پیش از این جواد فروغی (تیراندازی، طلا)، محمدرضا گرایی (کشتی فرنگی، طلا) و هادی ساروی (کشتی فرنگی، برنز) برای ایران مدال گرفته‌اند.
حسن یزدانی نیز در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد به فینال رسیده و فردا (پنجشنبه) باید با دیوید تیلور آمریکایی مبارزه کند.
ایران به این ترتیب با کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز در کنار اسلوونی در جایگاه بیست و هفتم جدول رده‌بندی قرار گرفت.

منبع:پژواک ایران