PEZHVAKEIRAN.COM جلیل سبحانی، یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری، تبرئه شد
 

جلیل سبحانی، یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری، تبرئه شد

sobhani_061821.jpgزیتون: جلیل سبحانی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری، معاون اجرایی پیشین قوه قضاییه، از اتهامات خود در این پرونده تبرئه شد.
سبحانی، یک فعال اقتصادی نزدیک به علی‌نقی خاموشی، رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایران، و از مدیران ارشد شرکت بازرگانی پتروشیمی است.
بر اساس کیفرخواست، او متهم ردیف ششم پرونده اکبر طبری بود و به معاونت در فراهم نمودن موجبات رشوه میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده و پرداخت رشوه به اکبر طبری و همچنین مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری ارتشاء با سردستگی اکبر طبری متهم شد.
در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۹ گزارشی در زیتون منتشر شد و در آن به اتهامات او در این پرونده و پرونده پتروشیمی پرداخته شد. بر اساس اخبار جدیدی که به دست زیتون رسیده سبحانی از اتهامات خود در پرونده اکبر طبری تبرئه شده است.
نام این فرد همچنان به عنوان یکی از متهمان پرونده فساد پتروشیمی مطرح است.
5555.jpg
 
در همین زمینه، تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
پرونده ویژه فساد| تیم نعمت‌زاده
جلیل سبحانی؛ متهم مشترک پرونده طبری و پتروشیمی
زیتون ـ فریبرز کلانتری: جلیل سبحانی، متهم مشترک در پرونده اکبر طبری و پتروشیمی است. مدیر عامل اسپک، یکی از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی ایران، که در همسایگی اکبر طبری در برج روما رزیدنس زندگی می‌کرد.
جلیل سبحانی متولد سال ۱۳۴۳ در شازند اراک است که اتفاقا کار اصلی‌اش از کارمندی در مجموعه پتروشیمی شازند اراک آغاز می‌شود. او یکی از متهمانی است که سال‌ها در رأس شرکت‌های مهم زیر مجموعه‌ بازرگانی پتروشیمی مشغول به کار بوده است. وظیفه‌ مهم این شرکت‌ها، عمدتا خرید تجهیزات سنگین بوده و محل مناسبی برای زد و بندهای مالی بوده‌اند.
تیم نعمت‌زاده
گفته می‌شود که سبحانی در سال ۷۸ با درخواست محمدرضا نعمت‌زاده که در آن زمان مدیرعامل شرکت پتروشیمی بوده، از کارمندی شرکت شازند اراک به شرکت اسپک در تهران منتقل شده و مسیر اختلاس‌های کلان وی با پشتوانه تیم «نعمت‌زاده» فراهم شده است.
طی سال‌های اخیر نام نعمت‌زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم، به کرات بر سر پرونده‌های متعدد فساد مالیِ اطرافیانش شنیده می‌شود. در آخرین مورد علی اشرف ریاحی، داماد نعمت زاده و از متهمان فساد ۶.۶ میلیارد یورویی پتروشیمی، از کشور متواری شده است. پیش از این هم شبنم نعمت‌زاده، فرزند وزیر پیشین، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۲۰ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق، محرومیت دائم از خدمات دولتی و رد مال محکوم شده بود.
جلیل سبحانی پس از انتقال از شرکت شازند اراک، مدیرعامل اسپک شد و در سال ۸۸، اسپک مسئولیت ساخت، تجهیز و خرید تجهیزات پتروشیمی را به همراه شرکت بازرگانی پتروشیمی در اختیار گرفت.
این پروژه برخلاف قانون با قیمتی ناچیز به بخش خصوصی یعنی شرکت «سرمایه‌گذاری ایران» واگذارشد. از اعضای هیئت مدیره‌ این شرکت که با استفاده از وام‌های کلان بانکی و اموال شرکت‌های پتروشیمی اقدام به خرید این دو شرکت کردند، می توان به رضا حمزه لو، علینقی خاموشی، عباس صمیمی، علی‌رضا علایی رحمانی، حامد واحدی اشاره کرد.
رضا حمزه‌ لو مدیرعامل وقت شرکت سرمایه‌گذاری ایران بود که پس از آن‌ به سمت مدیرعاملی شرکت بازرگانی پتروشیمی انتخاب شد. وی معمولا در زمان مدیریت خود در بازرگانی پتروشیمی، تعطیلات را در ویلای شمال سبحانی می‌گذراند.
هم‌چنین مهرداد باقری، ساکن کانادا، با این تیم همراه بود. مهرداد باقری گوش به فرمان تیم عباس صمیمی و علینقی خاموشی بوده و متهم ردیف چهارم فساد در بانک سرمایه است. مهرداد باقری در ۱۴ اردیبهشت ۹۰ به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری ایران به ریاست هیأت مدیره شرکت اسپک انتخاب شد که در آن زمان جلیل سبحانی، مدیرعامل این شرکت بود.
خرید تجهیزات و محصولات صنعتی برای شرکت صنایع پتروشیمی توسط جلیل سبحانی در شرکت اسپک انجام شده و وی از طریق چندین شرکت متعلق به خود در داخل و خارج از ایران، گردش مالی آن‌ها را تأمین و به قیمت‌های غیر واقعی به داخل فروخته است.
علاوه بر این در چندین مورد از طریق جلیل سبحانی جابجایی ارز انجام شده که وی ارز حاصل از صادرات را به ریال تبدیل و از طریق شرکت‌های صرافی در کانادا، سود کلان حاصله را به حساب‌های خود در خارج کشور منتقل کرده است.
هم‌چنین برخی شرکت‌های متعلق به جلیل سبحانی، صمیمی و علایی رحمانی، به عنوان شرکای نانوشته‌، پول‌ها را از گردش اقتصادی درون کشور خارج کرده و در این عملیات انتقال مالی، به جلیل سبحانی یاری رسانده‌اند.
مصونیت از سوی وزارت اطلاعات
اما نام جلیل سبحانی توسط نهادهای امنیتی و قوه قضائیه در این پرونده برای مدت‌های بسیار پنهان مانده بود و محسن احمدیان هم که ورژن با تجربه‌تر و با سابقه‌تر از جلیل سبحانی است، نامش در این پرونده مهم، کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.
علی‌رغم این‌که آوازه‌ تخلفات سبحانی، در خرید تجهیزات به قیمت ارزان از چین و کشورهای دیگر و فروش چند برابر همان تجهیزات به شرکت‌های پتروشیمی و تشکیل باند گسترده خرید و فروش ارز در کانادا که با هدف دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده بود، در همه‌ محافل پیچیده، اما با پشتوانه‌ محکم مصونیتی که وزارت اطلاعات و فردی با نام «عنایتی» به عنوان یکی از مدیران وقت سازمان بازرسی کشور برای او ایجاد کرده، از تعقیب مصون مانده بود.
در این میان، علینقی خاموشی، که «پدرخوانده شرکت سرمایه‌گذاری ایران» است و از حمایت‌های محکم سپاه و حزب کاسب‌کار مؤتلفه اسلامی برخوردار بوده و تا کنون پاسخ‌گوی هیچ پرونده‌ای در خصوص فساد گسترده‌ی مالی خود نبوده است.
یکی دیگر از متهمان این پرونده پتروشیمی گیت، عباس صمیمی است. صمیمی در شرکت‌های دبی، ایران و چین به همراه علی‌رضا علایی رحمانی و امین قریشی، از صرافی گرفته تا خرید تجهیزات کامپیوتری، واردات و صادرات مواد خوراکی، ساخت‌وساز، خریدوفروش محصولات پتروشیمی و... را انجام داده است. وی همچنین دوستی نزدیکی با مهدی جهانگیری و تیم اسفندیار رحیم مشایی داشته است. حامد واحدی، شریک مهدی جهانگیری در بانک گردشگری، برج‌ساز و شریک در برخی شرکت‌های صمیمی و علی‌رضا علایی رحمانی است. او مدتی به علت بازداشت تیم مشایی و جهانگیری به زندان رفت. اما پس از مدتی آزاد و همچون مهدی جهانگیری به سر کار خود بازگشت.
از دیگر متهمان این پرونده، علی‌رضا علایی رحمانی است؛ شریک قسم خورده‌ عباس صمیمی و یار نزدیک مصطفی تهرانی صفا. مصطفی تهرانی پس از حمزه‌لو، مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی شد. تهرانی صفا در زمان مدیرعاملی حمزه لو، عضو هیئت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی بود و به عنوان نماینده بخش دولتی در آن‌جا حضور داشته است.
نام جلیل سبحانی در پرونده اکبر طبری نیز مطرح شده است. بر اساس کیفرخواست او متهم ردیف ششم پرونده اکبر طبری است و به معاونت در فراهم نمودن موجبات رشوه میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده و پرداخت رشوه به اکبر طبری و همچنین مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری شبکه ارتشاء با وصف سردستگی اکبر طبری که در دادسرا مفتوح است، متهم است.
 

منبع:زیتون