PEZHVAKEIRAN.COM کودک مجرم زندان ارومیه اعدام شد
 

کودک مجرم زندان ارومیه اعدام شد

urumieh_064021.jpgصدای آمریکا - سایت «خبرگزاری هرانا» که گزارش‌ فعالان حقوق بشری در ایران را منتشر می‌کند، می‌گوید که بهاءالدین قاسم‌زاده، کودک‌مجرم زندانی در ایران، روز یکشنبه ۱۳ تیرماه، در زندانی در شهر ارومیه اعدام شد.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران خواسته بود که، حکم اعدام قریب‌الوقوع بهاءالدین قاسم‌زاده، کودک‌مجرم زندانی در ایران را، که گفته می‌شود در زمان وقوع جرم تنها ۱۵ سال داشته است، متوقف کنند.

طبق گزارش هرانا، علاوه بر بهاءالدین قاسم‌زاده، برادر او داوود قاسم‌زاده نیز اعدام شده است. آنها اهل سلماس بودند و متهم بودند که در یک درگیری در سال ۱۳۸۸، مرتکب دو فقره قتل شدند.

نفر سومی که روز یکشنبه در ارومیه اعدام شد، انور عبدالهی نامیده شده است که او نیز متهم به قتل شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۱۲ تیر ماه در بیانیه خود اعلام کرد که مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند که حکم اعدام بهاءالدین قاسم‌زاده را روز یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ در این زندان به مرحله اجرا بگذارند. آقای قاسم‌زاده که در زندان ارومیه محبوس است، آذر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر شد و بیش از ده سال است که در صف اعدام به سر می‌برد.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، حکم محکومیت و اعدام بهاءالدین قاسم‌زاده، در پی محاکمه‌ای غیرمنصفانه در خرداد ماه سال ۱۳۹۱ توسط یک دادگاه کیفری در ارومیه صادر و این حکم مهر ماه سال ۱۳۹۲ توسط دیوان عالی تایید شده است.

در این بیانیه آمده است که بهاءالدین قاسم‌زاده در دوران بازجویی از دسترسی به وکیل محروم بوده و بخشی از ادله‌ محکومیت وی نیز شامل «اعترافاتی» می‌شود که بنا به گفته آقای قاسم‌زاده از طریق شکنجه در بازداشت‌گاه پلیس آگاهی ارومیه از وی گرفته شده است.

منبع:پژواک ایران