صدرنشینی و صعود تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی بر عراق

تیم ملی فوتبال ایران با برتری مقابل عراق، در صدر جدول گروه C مقدماتی جام جهانی ایستاد و راهی دور بعد شد.
ایران همچنین با این صعود، جواز حضور در جام ملت‌های ۲۰۲۳ را نیز به دست آورد.
ایران در دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی به کسب امتیازات کامل و رقم زدن چهار پیروزی نیاز داشت. ماموریتی که با موفقیت به انجام رسید و ملی‌پوشان توانستند با ۱۸ امتیاز در جایگاه نخست بایستند.
عراق با ۱۷ امتیاز در رده دوم قرار گرفت و به عنوان یکی از تیم‌های دوم برتر، راهی دور بعد شد. بحرین میزبان مسابقات با ۱۵ امتیاز سوم شد. هنگ کنگ و کامبوج نیز در قعر جدول قرار گرفتند.

ایران ۳۴ گل در این گروه به ثمر رساند که ۲۰ گل بیشتر از عراق بود. سردار آزمون با گلزنی مقابل عراق، آمار گل‌های ملی خود را به ۳۷ گل افزایش داد.
دراگان اسکوچیچ که تیم سوم جدول را تحویل گرفته بود، رتبه نخست را به دست آورد. تیم ملی با هدایت او چهار پیروزی پیاپی مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق کسب کرد.
اسکوچیچ همچنین با هفت برد پیاپی، به رکورد هفت برد فرانک اوفارل رسید که در سال‌های میانی دهه ۷۰ میلادی به جا گذاشته بود.
اسکوچیچ و اوفارل حالا به اتفاق، رکورد بهترین شروع را بین همه سرمربیان تیم ملی فوتبال ایران دارند.

ایران ضمناً توانست دو طلسم را بشکند. اولین برد ملی در زمین بحرین، همچنین نخستین پیروزی در رویدادهای رسمی مقابل عراق پس از ده‌سال.
گل ایران در دقیقه ۳۵ به ثمر رسید. حرکت پا به توپ و رو به عقب قلی‌زاده به سمت زمین خودی، با پاس عرضی و هوشمندانه او در عمق چپ زمین به حاج‌صفی همراه شد و و در نهایت، ضربه تمام کننده آزمون.
آزمون روی یک موقعیت دیگر با پاس طارمی، در وضعیت تک به تک نتوانست گل دوم را به ثمر برساند. همین موقعیت در آخرین ثانیه‌ها برای قائدی هم تکرار شد و قدر پاس رضایی را ندانست.
علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی‌، شجاع خلیل‌زاده، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی (میلاد محمدی) سعید عزت‌اللهی (میلاد سرلک) احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش (سامان قدوس) علی قلیزاده (کاوه رضایی) مهدی طارمی و سردار آزمون (مهدی قایدی) بازیکنان ایران در این مسابقه بودند.
مرحله سوم مسابقات مقدماتی جام جهانی در دو گروه شش تیمی برگزار خواهد شد. این مسابقات از یازدهم شهریور آغاز می‌شود.
اسکوچیچ پس از صعود تیمش گفت: «تورنمنت خیلی سختی بود. فشار چهار بازی که باید حتماً پیروز می‌شدیم، آن هم در این هوای سخت که یک بازی بیشتر از بقیه تیم‌ها انجام دادیم. به خاطر تلاش بازیکنانم در این آب و هوا و سربلندی در مسابقات، به آن‌ها تبریک می‌گویم».

سرمربی کروات تیم ملی ایران در ادامه گفت: به بازیکنانم گفته بودم بدون احساسات بازی‌ها را پیش ببرند. مقابل عراق در نیمه اول بهتر بازی کردیم اما در نیمه دوم از ریتم افتادیم. می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم. در کل استحقاق این پیروزی را داشتیم. از این که مربی ایران هستم و چنین بازیکنانی را رهبری می‌کنم، خوشحالم.

منبع:پژواک ایران