PEZHVAKEIRAN.COM اعتراضات آبان؛ محکومیت دو شهروند کرمانشاهی به ۱۳ سال زندان
 

اعتراضات آبان؛ محکومیت دو شهروند کرمانشاهی به ۱۳ سال زندان

سعید خالدی و جلال نامداری، دو شهروند کرمانشاهی، در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ و در اتهامی مشترک، به مجموعا ۱۳ سال حبس محکوم شده‌اند. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید هویت ۳۰۰ کرد بازداشتی در آبان ۹۸ را احراز کرده است.

سعید خالدی و جلال نامداری، دو شهروند کرمانشاهی، در ارتباط با اعتراضات آبان ۹۸ و در یک پرونده اتهامی مشترک، به مجموعا ۱۳ سال حبس محکوم شده‌اند.

شعبه اول دادگاه انقلاب کرمانشاه، سعید خالدی و جلال نامداری را به دلیل شرکت در اعتراضات آبان ۹۸ و به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به زندان محکوم کرد.

وبسایت "کردپا" می‌نویسد نیروهای امنیتی، سعید خالدی را اوایل بهمن ۹۹ در پاوه دستگیر کرده‌اند و جلال نامداری، دی ماه ۹۹ در کرمانشاه بازداشت شده است.

به گزارش وبسایت حقوق بشری "هه‌نگاو"، جلال نامداری از یک سو به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق و "اقدام علیه امنیت ملی" پنج سال حکم دریافت کرده و بابت شرکت در اعتراضات آبان و تشویق مردم به شرکت در تظاهرات نیز به ۳ سال زندان محکوم شده است.

هه‌نگاو می‌نویسد سعید خالدی نیز به اتهام همکاری با "گروه‌های مخالف نظام" و "اقدام علیه امنیت ملی” به ۴ سال حبس و به اتهام "تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده است.

طبق قانون، این دو نفر باید مجازات سنگین‌تر یعنی احکام ۵ و ۴ ساله را تحمل کنند.

به گزارش "هه‌نگاو"، سعید خالدی با قرار وثیقه و موقتاً تا زمان تایید حکم آزاد شده اما جلال نامداری از بدو دستگیری در دی ۹۹ در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه در حبس به سر می‌برد.

خالدی اهل توابع باینگان شهرستان پاوه و نامداری اهل کرمانشاه است.

سازمان حقوق بشری "هه‌نگاو" می‌گوید در جریان اعتراضات آبان‌۹۸ بیش از ۲۰۰۰ شهروند کُرد از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند که هویت نزدیک به ۳۰۰ نفر از آنها برای این سازمان احراز شده است. هه‌نگاو پیش‌تر نیز از محکومیت ۱۶ نفر از معترضان استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی به مجموعا ۵۷ سال زندان خبر داده بود.

معاون وزیر کشور ایران به تازگی معترضان آبان ماه را "اراذل و اوباش" خواند.

اعتراضات آبان ۹۸ که در واکنش به اعلام ناگهانی افزایش بهای سوخت در ایران شکل گرفت، به سرعت سراسری و ضد حکومتی شد.

درباره شمار قربانیان، مجروحان و بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی آبان ماه، هنوز آمار رسمی و قابل اعتمادی وجود ندارد. سازمان عفو بین‌الملل از کشته شدن بیش از ۳۷۰ نفر در این اعتراضات خبر داد، اما خبرگزاری رویترز همان زمان نوشت که دستکم ۱۵۰۰ نفر در جریان این اعتراضات کشته شدند. این خبرگزاری گفته است آمار خود را از «سه مقام وزارت کشور» به دست آورده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر‌‌ کشور ایران مدعی شده است که بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند.


 

منبع:دویچه‌وله