یاشار سلطانی با شکایت محمدباقر قالیباف به ۱۳ ماه حبس محکوم شد

«یاشار سلطانی»، مدیرمسوول سایت «معماری‌نیوز» به اتهام «نشر اکاذیب» با شکایت «محمدباقر قالیباف»، شهردار سابق تهران و رییس مجلس جمهوری اسلامی به تحمل ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد.

به گزارش «فارس»، «علی اصغر قهرمانی»، وکیل قالیباف روز چهارشنبه ۲۹بهمن۱۳۹۹ با اعلام این خبر گفت این حکم به دلیل انتشار توییت‌هایی از سوی یاشار سلطانی در خصوص موکلش صادر شده است.

به گفته او، این پرونده با دو فقره شکایت با اتهام «نشر اکاذیب» در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تشکیل و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام سلطانی در آذر ۱۳۹۹ برگزار شده بود.

براساس این گزارش، مستندات دادگاه برای رسیدگی به این پرونده، پرینت مطالب منتشرشده توسط آقای سلطانی در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

علی اصغر قهرمانی گفت که دفاعیات سلطانی در دادگاه، «غیر موثر» بوده‌اند و قاضی وقوع بزه را محرز و مسلم تشخیص داده است.

وکیل محمدباقر قالیباف در خصوص این حکم توضیح داد: «با استناد به مواد ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۹۹، حکم بر محکومیت یاشار سلطانی با لحاظ مقررات تعدد جرم صادر و او به تحمل ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شده است.»

این رای قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

در مرداد ۱۳۹۹، بخش حقوقی مجلس شورای اسلامی از یاشار سلطانی، «صدرا محقق» و «وحید اشتری» به دلیل مطالب منتشر شده در خصوص رشوه ۶۵ میلیارد تومانی شهرداری تهران به نمایندگان مجلس دهم برای رد طرح تحقیق و تفحص در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف شکایت کرده است. علاوه بر این سه تن، شکایتی مجزا نیز از «مصطفی میرسلیم»، نماینده تهران در مجلس انجام شده بود.

یاشار سلطانی با انتشار شش سند از پرونده رشوه ۶۵ میلیاردی در کانال تلگرامی شخصی خود نوشته بود: «سید ابوالفضل موسوی، نماینده سابق مجلس به دریافت ۶۵ میلیارد تومان رشوه در دوره قالیباف اعتراف کرده است. موسوی که از ۲۰ روز پیش در بازداشت است، به دریافت رشوه ۶۵ میلیاردی از طریق شرکت "رسا تجارت" و شرکت "پژوهاب" اعتراف کرده است. این مبلغ به شکل هولوگرام و به نام "سیدحسین موسوی" برادر او صادر شده که در حال حاضر متواری است.»

یاشار سلطانی پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸ با شکایت محمدباقر قالیباف، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

منبع:پژواک ایران